Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13963 |
Johanna Jacoba |
Friese maatkast |
staalijzer |
in 1914 |
Dirk Boot |
Alphen a/d Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
als zeilschip: alle zoete en zoute wateren van Nederland. |
Er zijn foto's van Johanna Jacoba geladen met bieten in Noord Nederland, tijdens laden bij Bolnes aan de Zaag in Krimpen aan de Lek. Verder met tonnen als deklast op de Rijn in Duitsland. Vanaf de jaren zestig heeft het schip in verlengde vorm gevaren met meststoffen en veevoeder. Vanaf 1982 voer het schip met verhoogde den, nieuwe motor en kopschroef in contractvaart tussen Noord Nederland en Belgie. |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Friese maatkast is de kleinste en enige zeilende telg van de kastenfamilie, een familie van vrachtschepen met standaardmaten. De grootte van de schepen was afhankelijk van de toenmalige vaargebieden. Kasten van de Friese maat waren maximaal 31 meter lang voor provinciale toelating in "eerste klas Fries vaarwater". Grotere kasten waren 50 meter voor de Vlaamse Kempen, 68 meter voor de vaart op Dortmund, 80 meter voor het Rijn-Hernekanaal en 125 meter voor het grootste familielid, de Rijnaak. Rompvorm, dek-indeling en bouwwijze lijken sterk op elkaar: het zijn sobere, functionele schepen met grote laadvermogens en ruime accommodaties voor de opvarenden. Een kast werd geklonken uit brede platen ijzer met een rechte steven en een geveegd achterschip voor grote draagkracht. Aan de huidige vrachtvaart nemen nog de grote kasten deel; sommige stammen uit de 19e eeuw. Het merendeel is gemotoriseerd, enkele zijn in bedrijf als gesleepte vrachtschepen zonder motor. Kasten worden al meer dan een halve eeuw niet meer gebouwd. Van Friese maatkasten bestaat nog slechts een handvol exemplaren.
Johanna Jacoba is gebouwd in 1914 als zeilschip en bevoer toen alle zoete en zoute wateren van Nederland. Na motorisatie in 1932 voer het schip nog geruime tijd onder zeil. De motor maakte het vaargebied veel groter, tot ver in Europa. Dankzij voortdurende aanpassingen kon Johanna Jacoba tot 1999 deelnemen aan de internationale vrachtvaart.
Nu is Johanna Jacoba in gebruik als varend woonschip.
De foto van het gemotoriseerde schip met zeil is gemaakt in 1942 op het IJsselmeer bij Lemmer. |
|
Illustraties: |
|
Johanna Jacoba met gestreken mast Gemaakt op/in: 2010
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Onderneming (ex Jacoba Johanna, toekomstig Tjonstje, toekomstig Onderneming, huidig Johanna Jacoba) op het IJsselmeer, gezien vanaf lemmer in 1942 Gemaakt op/in: 1942 Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
31 m 56 cm |
5 m 99 cm |
– |
1 m 70 cm |
227,000 ton |
16 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “102 B Leeuw 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
102 B Leeuw 1928 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Benz |
twee cylinder ruw olie motor |
– |
1932 |
Nieuw |
1932 |
1982 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Detroit Diesel |
– |
– |
– |
Nieuw |
1982 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Van Ballegooij boegschroef met Samofa/Mitsubishi |
6 cylinder in lijn |
– |
1982 |
Nieuw |
1982 |
– |
|
Bijzonderheden |
Huidig silhouet: ongeveer naar een foto uit 1942: zeilend gemotoriseerd kastje.
(salonroef, stuurhuis, theehuis, twee luikhoofden, mastdek, mast, rechte gaffel, wit dacron grootzeil, bruine katoenen fok, geen zwaarden)
het schip is rond 1964 tot bijna 40 meter verlengd. In 1999 is het schip weer tot zijn originele lengte ingekort. |
|