Johanna Jacoba

Details over het schip Johanna Jacoba, BHS nummer 13963


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13963 Johanna Jacoba Friese maatkast staalijzer in 1914 Dirk Boot Alphen a/d Rijn
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
als zeilschip: alle zoete en zoute wateren van Nederland. Er zijn foto's van Johanna Jacoba geladen met bieten in Noord Nederland, tijdens laden bij Bolnes aan de Zaag in Krimpen aan de Lek. Verder met tonnen als deklast op de Rijn in Duitsland. Vanaf de jaren zestig heeft het schip in verlengde vorm gevaren met meststoffen en veevoeder. Vanaf 1982 voer het schip met verhoogde den, nieuwe motor en kopschroef in contractvaart tussen Noord Nederland en Belgie. Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
De Friese maatkast is de kleinste en enige zeilende telg van de kastenfamilie, een familie van vrachtschepen met standaardmaten. De grootte van de schepen was afhankelijk van de toenmalige vaargebieden. Kasten van de Friese maat waren maximaal 31 meter lang voor provinciale toelating in "eerste klas Fries vaarwater". Grotere kasten waren 50 meter voor de Vlaamse Kempen, 68 meter voor de vaart op Dortmund, 80 meter voor het Rijn-Hernekanaal en 125 meter voor het grootste familielid, de Rijnaak. Rompvorm, dek-indeling en bouwwijze lijken sterk op elkaar: het zijn sobere, functionele schepen met grote laadvermogens en ruime accommodaties voor de opvarenden. Een kast werd geklonken uit brede platen ijzer met een rechte steven en een geveegd achterschip voor grote draagkracht. Aan de huidige vrachtvaart nemen nog de grote kasten deel; sommige stammen uit de 19e eeuw. Het merendeel is gemotoriseerd, enkele zijn in bedrijf als gesleepte vrachtschepen zonder motor. Kasten worden al meer dan een halve eeuw niet meer gebouwd. Van Friese maatkasten bestaat nog slechts een handvol exemplaren.

Johanna Jacoba is gebouwd in 1914 als zeilschip en bevoer toen alle zoete en zoute wateren van Nederland. Na motorisatie in 1932 voer het schip nog geruime tijd onder zeil. De motor maakte het vaargebied veel groter, tot ver in Europa. Dankzij voortdurende aanpassingen kon Johanna Jacoba tot 1999 deelnemen aan de internationale vrachtvaart.
Nu is Johanna Jacoba in gebruik als varend woonschip.

De foto van het gemotoriseerde schip met zeil is gemaakt in 1942 op het IJsselmeer bij Lemmer.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Johanna Jacoba met gestreken mast
Gemaakt op/in: 2010


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Onderneming (ex Jacoba Johanna, toekomstig Tjonstje, toekomstig Onderneming, huidig Johanna Jacoba) op het IJsselmeer, gezien vanaf lemmer in 1942
Gemaakt op/in: 1942
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
31 m 56 cm 5 m 99 cm 1 m 70 cm 227,000 ton 16 m 00 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “102 B Leeuw 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
102 B Leeuw 1928 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Benz twee cylinder ruw olie motor 1932 Nieuw 1932 1982
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Detroit Diesel Nieuw 1982
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Van Ballegooij boegschroef met Samofa/Mitsubishi 6 cylinder in lijn 1982 Nieuw 1982
Bijzonderheden
Huidig silhouet: ongeveer naar een foto uit 1942: zeilend gemotoriseerd kastje. (salonroef, stuurhuis, theehuis, twee luikhoofden, mastdek, mast, rechte gaffel, wit dacron grootzeil, bruine katoenen fok, geen zwaarden) het schip is rond 1964 tot bijna 40 meter verlengd. In 1999 is het schip weer tot zijn originele lengte ingekort.