Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13985 |
Volharding |
luxe motor |
staal |
in 1914 |
N.V. Scheepsbouwwerf De Dageraad v/h Wed. J. Boot |
Woubrugge ( Holland) |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland, België en Duitsland |
graan, suikerbieten, veevoeder |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip wordt in 1914 gebouwd voor P.J. Mulders te Blerick. In 1928 wordt de Limburgia verkocht aan Johannes Hendrik Gelens te Dinteloord en krijgt het schip de naam ‘Petronella II’. Het wordt voortbewogen door een 90 pk Caterpillar. Het krijgt dan ook zijn brandmerk: 812 B Amst 1928.
In 1955 bedraagt de tonnage 153,111 ton. De den is dan verhoogd: belangrijk voor het vervoer van o.a. suikerbieten.
In 1971 komt het schip als Volharding in eigendom van Albert Haar uit Zwolle. Schipper Haar vervoert voornamelijk veevoeder, suikerbieten en graan.
In 1985 wordt er een 170 pk M.A.N. type D 2566MF in geplaatst en in 1988 een nieuwe koppeling.
Ook wordt er door schipper Haar een boegschroef in dwarskoker ingebouwd (fabrikaat Breon), aangedreven door een 6 cilinder 70 PK BMC-dieselmotor.
Sinds 1998 is de "Stichting Wachtschip Driestromengroep"( S.W.D.) te Numansdorp eigenares van dit schip.
Na aankoop op 12 maart 1998 hebben de scouts met behulp van zeer veel vrijwilligers en sponsoren het schip stap voor stap omgebouwd van vrachtschip naar wachtschip.
Het schip is volledig ingericht voor scoutingactiviteiten en we kunnen 50 passagiers vervoeren en met plusminus 30 scouts aan boord overnachten.
Op dit moment zijn naast alle verbeteringen en aanpassingen de volgende extra's aan boord:
Generatorset 12,5 KVA 230 en 400 volt
Lasapparaat 400 volt
Compleet ingerichte keuken, stuurhut en werkplaats
Slaapruimte met 10 vaste bedden
Takelinstallatie (electrische kettingtakel) om vletten op dek te hijsen |
|
Illustraties: |
|
De VOLHARDING van de Drie stromengroep in de haven van Numansdorp. Gemaakt op/in: 20 mei 2005, 13:25:15 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Wachtschip Volharding in haven Numansdorp Op het dek staan een aantal zeeverkenners van Scouting Driestromengroep uit Numansdorp Gemaakt op/in: 28 maart 2009 Foto: D. Veth.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Wachtschip Volharding ZZZ kamp 2014 op de Grevelingen Gemaakt op/in: 21 juli 2014 Zomerkamp Zeeverkenners Driestromengroep bij de Mosselbank op de Grevelingen
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Volharding_%28ship,_1914%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikel |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
31 m 03 cm |
5 m 38 cm |
1 m 60 cm |
– |
153,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “812 B AMST 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
812 B AMST 1928 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
PETRONELLA II |
Het schip is in 1914 gebouwd en pas in 1928 met brandmerk geregistreerd |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
MAN |
D 2566 MF |
3313 7090 992110 |
– |
Gereviseerd |
1985 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
BMC |
– |
– |
– |
Nieuw |
1988 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Caterpillar |
– |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het is gebouwd voor NLG 10.500,=
Het functioneert nu als Scouting wachtschip
Het is tot 1998 bedrijfsmatig gebruikt voor goederenvervoer |
|