Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13988 |
Saint Antoine |
spits |
ijzer |
in 1910 |
Van Praet-Dansaart |
Baasrode Belgie |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland, Belgie, Frankrijk |
(sleep-)spits div.vrachtvaart (kolen, graan, bakstenen, etc.) |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
30-07-1910 Antwerpen
De stalen sleepspits is op de werf Van Praet-Dansaart te Baasrode aan de Boven-Schelde gebouwd en werd onder de naam TOUCHE ME NOT in de vaart genomen. Tot 1920 wordt het voortbewogen door stoomsleepboten, paarden of menskracht.
01-03-1920 Antwerpen
Er wordt een Kromhoutmotor geleverd aan gebroeders Emile Wauters.
24-08-1920 Antwerpen
Het schip verandert van eigenaar en gaat een gemotoriseerde vaart tegemoet onder de naam JULIEN.Tot de jaren dertig vaart het schip nog met het uiterlijk van een sleepspits en stuurt men in de openlucht. De helmstok van het houten roer heeft plaatsgemaakt voor een kettingstuurwerk bevestigd op de roerkoker.
19-08-1930 Antwerpen
Julien wordt verkocht aan Jean Cloostermans die het schip omdoopt tot Saint Antoine. Er vindt een grote verbouwing plaats. De stuurhut wordt gebouwd en het achteronder krijgt een mahoniehouten interieur. Deze verbouwing gebeurde op een scheepswerf te Schelle en bepaald nu nog het uiterlijk van het schip.
De gepensioneerde schipper verkoopt de Saint Antoine in 1971 aan een niet-schipper. Het schip wordt omgebouwd tot drijvend cafe 'T GOUDEN ANKER in Eeklo.
13-09-1993
Alex Quienen koopt het schip, redt het van de naderende ondergang en brengt de Kromhout weer tot leven.
09-03-2007
Het schip komt na enkele omzwervingen in eigendom van Ron en Francien Lambregts. Ze kiezen ligplaats nabij de historische sluis Benedensas aan de Steenbergsche Vliet in West-Brabant.
1-10-2015
Het schip verhuist naar Amsterdam en wordt in gebruikt genomen voor permanente bewoning door familie Schuitmaker-Warnaar, die zich tot taak stelt dit erfgoed voor toekomstige generaties te bewaren. |
|
Illustraties: |
|
ms Saint Antoine Gemaakt op/in: 2009

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
ms Saint Antoine (voorheen Julien) anno 1930 Gemaakt op/in: anno 1930

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.saintantoine.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
informatief |
scheepsbeschrijving, inrichting met zelfvoorzienend systeem voor electra en (afval-)water |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
39 m 12 cm |
5 m 05 cm |
0 m 89 cm |
– |
9999,999 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “34321 B 2011” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
34321 B 2011 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Saint Antoine |
Omdat het schip niet meer bedrijfsmatig in gebruik is diende de Belgische teboekstelling te worden doorgehaald en in Nederlands kadaster te worden geregistreerd |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
M4 |
motor no. 1676, serie no. 420 |
1919 |
Nieuw |
1920 |
– |
|
Bijzonderheden |
Het ruim van het schip is in gebruik als woonruimte, de motorruimte met de originele Kromhout M4 uit 1919, en de stuurhut en de roef met mahoniehouten interieur uit de jaren 30 zijn nog in originele staat. |
|