Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13993 |
Risico |
Luxe Motor |
ijzer |
in 1921 |
De Liesbosch |
Jutphaas- Utrecht |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland en Belgiƫ |
Alle voor dit schip voorkomende lading |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De RISICO werd in 1921 gebouwd bij scheepswerf De Liesbosch in Jutphaas als de Corbeldina voor rekening van de gebroeders De Bruijn uit Ouderkerk a/d Amstel. Het schip meet 23.28 meter bij 4.45 meter en is 69 ton.
In 1963 verkochten de broers het schip aan Berend Huitema en zijn vrouw Christina de Vries.
Zij noemden het schip de RISICO, bouwden er in 1964 een oude Deutz Brons motor van 22 pk in en voeren er mee in de noordelijke provincies. In de jaren zeventig stopte het echtpaar met varen en ze meerden het schip af in Leeuwarden waar het tot de dood van Berend (1981)en zijn vrouw (1986) bleef liggen.
John le Cessie vond het schip achter de gevangenis van Leeuwarden en kocht de luxe motor in 1987 samen met George v. Neijenhoff op een openbare veiling van de erfgenamen. Zij zagen door de roest en de afgebladderde verf een mooi scheepje.
Het schip werd naar Dordrecht versleept, waar het tot 1992 bij de werf De Biesbosch lag.
Sinds 1992 ligt de RISICO in de Oude Haven in Rotterdam. De restauratieplannen moesten tot nu toe voortdurend worden bijgesteld, door optimistische onwetendheid en onkunde.
Het doel was om het schip voor de recreatie te gebruiken, roef en vooronder zijn mooi ingetimmerd en dat is zo gelaten. Het ruim is niet ingetimmerd en er is een boegschroef (360 graden draaibaar) ingebouwd met een DAF 575 er achter.
Met een gereviseerde motor kan er weer gevaren worden! |
|
Illustraties: |
|
De RISICO in de oude haven Rotterdam Gemaakt op/in: zomer 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
23 m 28 cm |
4 m 45 cm |
1 m 52 cm |
1 m 52 cm |
71,523 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2171 B-Amstr. 1947” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2171 B-Amstr. 1947 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
CORBELDINA |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2171 B-Amstr. 1947” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2171 B-Amstr. 1947 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
CORBELDINA |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz/Brons |
Br ME 932 |
111620 |
– |
Overig |
1963 |
– |
|