HARTSTOCHT

Details over het schip HARTSTOCHT, BHS nummer 13011


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13011 HARTSTOCHT Luxe Motor ijzer in 1928 De Dageraad, Wed. J. Boot Woubrugge
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
De waterwegen van Nederland en België. Voormalige thuishavens Geertruidenburg, Moerdijk, Leeuwarden Sand and gravel, Soya beans, Fertilisers, cattle feed, etc. Special Cargos: Transformers, steel coils. Acted as accommodation ship for one of the Elfstedentocht races Den Bosch en omgeving, Heusden, afgedamde Maas
Korte geschiedenis van dit schip
In opdracht van de heer W. de Ridder uit Made werd bij de befaamde scheepswerf de Dageraad (voorheen weduwe J. Boot) in Woubrugge in november 1928 de kiel van een zogenoemde Luxe Motor schip gelegd. In juni 1929 was Bertha klaar om als zelf lossend zand- en grindschip aan de slag te gaan. Met een capaciteit van 212 ton werd Bertha toentertijd beschouwd als een groot schip met een afmeting van 33,56 x 6,04 x 2,05 meter. De bouwkosten 29.500 gulden. De toevoeging van een 80 pk Kromhout dieselmotor kostte nog eens 5426 gulden. Bertha werd al in 1935 (geklonken) verlengd tot haar huidige 38,54 meter en 275 ton laadvermogen.
In november 1944 wordt het schip tot zinken gebracht in de Amer. Het vaart op dat moment voor een zand- en grindhandel. Als de Bertha in het strijdveld tussen het Duitse en Poolse leger terecht komt willen de Duitsers er beslag op leggen. De schipper wil zijn schip niet uit handen geven en beslist het onvermijdelijke : namelijk om zijn Bertha ter plekke te laten zinken.
Na de oorlog wordt het schip gelicht en daarna uitgebreid gerestaureerd en verbeterd. Er komt wederom een lucht gestarte Kromhout in dit keer 150pk.
Bertha word in januari 1955 overgedragen aan de zoon van de eigenaar W.J. de Ridder jr. Hij vaart met het schip tot januari 1960. Bertha werd daarna verkocht aan de firma Raaijmaekers (zand- en grindbedrijf) aan de Roode Vaart, waar ze werd omgedoopt tot Roode Vaart.
Ze werd vervolgens in maart 1962 verkocht aan Ruurd Sijbranda sr. in Leeuwarden. Gedurende deze tijd werd de Nova Cura, zoals ze werd omgedoopt, gebruikt als stukgoedschip met als vaargebied de Nederlandse waterwegen.
Tussen 1988 en 2002 werd Nova Cura overgenomen door de zoon van Ruurd Sijbranda, Pieter, die vervolgens Nova Cura moderniseerde door een boegschroef toe te voegen, de hoogte van de te vergroten en aluminium schuifluiken toe te voegen. De laatste jaren voer het schip “vast” voor de C.A.F. Leeuwarden (Coöp. Ver. tot Aankoop en Bewerking van Landbouwbenodigdheden voor Friesland)
Vader en zoon Sijbranda hebben het schip 40 jaar non-stop geëxploiteerd Piet Sijbranda vaart nog altijd op zijn tweede Nova Cura (een mooie Kempenaar).
Zoals gebruikelijk is het schip door de jaren heen telkens aan het tijdsbeeld aangepast o.a. met kalfdekken, een verhoogde den en een aluminium luikenkap. In 2002, na 74 jaar trouwe dienst kwam de toen wat versleten Nova Cura in handen van Collin Goddard en Danielle Jacobs. Mede omdat zij graag in de museale haven van Rotterdam willen liggen besluiten zij om het schip volledig terug te restaureren naar het tijdsbeeld van 1950. Deze zeer omvangrijke verbouwing wordt zeer kundig uitgevoerd bij scheepswerf het Ambacht in Hendrik-Ido-Ambacht en neemt zo’n twee jaar in beslag.
Na 20 jaar besluiten Collin & Danielle dat het waterwonen welletjes is geweest en verkopen het schip in 2022 aan mede-liefhebbers Richard & Jurgen die dan al jaren verliefd zijn op haar prachtige lijnen. De naam NOVA CURA (Nieuwe Zorg) vinden de heren wat zorgelijk en daarom besluiten zij deze te veranderen in HARTSTOCHT. In 2023 wordt het schip wederom zeer grondig onder handen genomen en vanaf 2024 wonen Richard & Jurgen en hun gezin -naar voller tevredenheid- op ‘hun’ HARTSTOCHT in het prachtige centrum van Den Bosch.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.novacura.info
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
The history of Nova Cura Overzicht van de Nova Cura -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
38 m 54 cm 6 m 03 cm 1 m 50 cm 140,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “564 B Leid 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
564 B Leid 1928 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Bertha -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
- - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Scania DSi11 1970 Nieuw 1972
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout Overig 1929