Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13020 |
Hoop op Zegen |
Westlandse scherpsteven |
ijzer |
in 1922 |
Figee ('s Lands Welvaren) |
Vlaardingen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Noord- en Zuid-Holland, Zeeland. Vanaf circa 1950 vooral veen vanuit Vinkeveen naar Westland. |
bieten, hout, veen, aardappels |
Den Haag en het Westland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Figee in Vlaardingen bouwde vooral haringloggers, De Hoop Op Zegen is gebouwd op de maten van de sluizen in Vlaardingen en Maassluis naar het Westland.
Het laadvermogen was 40 ton, later hermeten naar 44 ton. Het schip is in 1922 gebouwd in opdracht van Joris Beekenkamp, 's Gravenzande. De naam was Op Hoop van Zegen. De motor: eencylinder Deutz Brons, 16 PK, dieselmotor.
Zij werd verkocht aan G.J.M. Langeveld uit Loosduinen, die het op 9 april 1941 verkocht aan Jacob Prins sr. uit Amsterdam, voor 4.500 gulden. Hij wijzigde de naam in Jawico en is fruit gaan varen van Rotterdam naar Amsterdam.
In 1951 werd Ab Eijkelenboom uit Schipluiden eigenaar voor 5.500 gulden. Ab heeft het Dicky genoemd, naar zijn zoontje dat in die tijd verongelukt is.
In 1959 is ze weer verkocht aan Nic. Zuiderwijk uit Naaldwijk, die het hernoemde naar zijn vrouw, Adriana. Na 2 jaar brak de krukas van de Deutz-Brons. Bij Spoorijzer in Delft werd een Bedford diesel, 4-cilinder 44 pk, ingebouwd. Eind jaren 60 was vervoer per schip niet meer lonend, waarop schipper Zuiderwijk het schip verkocht aan de heer B.H. de Vries uit Amsterdam. Waarschijnlijk direct doorverkocht aan K. Hovius uit Bodegraven. Hij maakte er een woonschip van en verkocht het in 1974 aan Jaap den Aakster.
In 2002 heeft Nico Zuiderwijk (de zoon van Nic) het schip gekocht en 2006 doorverkocht aan de huidige eigenaren. |
|
Illustraties: |
|
proefvaart met Bedford-motor nabij Overschie Gemaakt op/in: 1961

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
schip na aankoop op de werf, vermoedelijk Delft Gemaakt op/in: 1951

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Hoop op Zegen met opduwer Kleine Zorg Gemaakt op/in: 8 augustus 2012

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De HOOP OP ZEGEN bij de Vlietdagen 2012 in Leidschendam. Gemaakt op/in: 15 september 2012, 14:36:07 Foto: Simon J. de Waard.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Nieuw roer voor m.s. Hoop op Zegen Gemaakt op/in: 29 november 2017

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 16 november 2018

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Stokdijkkade 17 Naaldwijk Gemaakt op/in: Onbekend

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Hoop_op_Zegen_%28ship,_1922%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikelen (Schrijf het artikel zelf !) |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
21 m 02 cm |
3 m 45 cm |
0 m 95 cm |
1 m 00 cm |
18,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “502 B Rott 1926” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
502 B Rott 1926 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Op Hoop van Zegen |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “502 B Rott 1926” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
502 B Rott 1926 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Hoop op Zegen |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
MWM |
TD 229-6 |
22906181022 |
2002 |
Nieuw |
2002 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz-Brons |
– |
– |
1922 |
Nieuw |
1922 |
1961 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Bedford |
– |
– |
– |
Overig |
1961 |
2002 |
|
Verhalen over dit schip: |
de Historie, voor zover bekend. |
Het schip is gebouwd in Vlaardingen in opdracht van de heer J. Beekenkamp uit 's Gravenzande (Westland). De oorsponkelijke naam was "Hoop op Zegen". De verdere gedetailleerde historie is niet helemaal bekend, maar wel is bekend dat het gebruikt is voor het transport van fruit tussen de haven van Rotterdam en de markt in Amsterdam. Na de 2e wereldoorlog is het schip in bezit gekomen van Ab Eijkelenboom uit Schipluiden, het schip is toen "Dicky" genoemd, naar het zoontje van de eigenaar dat verdronk op de dag dat het schip in Amsterdam werd opgehaald na de aankoop. In 1959 is het weer verkocht aan Nic Zuiderwijk uit Naaldwijk, die het toen hernoemde naar zijn vrouw, namelijk "Adriana". Er stond er een gloeikopmotor Deutz Brons in.
Na ± 2 jaar brak de krukas van deze motor. Nic Zuiderwijk had ook nog een reserve motor (Deutz Brons), maar helaas nadat deze motor opengemaakt werd bleek dat ook hiervan de krukas gebroken was. Bij Spoorijzer in Delft werd er een Bedford diesel, 4-cilinder 44 pk, ingebouwd.
Hij heeft hier nog ± 10 jaar veen, bieten en hout mee gevaren, hierna was motor zo goed als op. Achteraf was motor te licht voor het zware werk wat hij moest verrichten (driemaal in de week heen en weer van Naaldwijk (brug Koningstraat) naar Vinkeveen. Schip is in 1972 verkocht aan een handelaar in Amsterdam, die er een woonschip van maakte. In 1975 is het weer verkocht aan J. den Aakster in Alkmaar. Den Aakster heeft woning (hoge vierkante opbouw) er af gesloopt en er een nette opbouw opgezet. Nico Zuiderwijk (de zoon van Nic)kocht het schip in 2002, heeft de oude Bedford eruit gehaald en er een nieuwe 100 pk, 6-cilinder MWM dieselmotor in laten bouwen. De naam is gewijzigd in "Ouwe Niek".
In oktober 2006 kochten Peter en Petra Barendse de Ouwe Niek van neef Nico Zuijderwijk en hebben het schip de originele naam "Hoop op Zegen" terug gegeven. De nieuwe eigenaar gaat het schip nog veel mooier maken dan het al was, met veel aandacht voor de historie. |
|