De Goede Verwachting

Details over het schip De Goede Verwachting, BHS nummer 13024


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13024 De Goede Verwachting Groninger Boltjalk Staal in 1922 Bijlholt Foxholsterbosch
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Vooral Noord Nederland, vanaf begin jaren '50 ook daarbuiten en tot in Duitsland Schip heeft vooral veel landbouwproducten gevaren. De schippers Jager en Feenstra hadden een handel in turf en compost en voeren bieten tijdens de campagne. In de jaren '50 als motorvrachtschip meer soorten lading. Friesland
Korte geschiedenis van dit schip
De boltjalk behoort tot de familie van de Groninger bollen, gebouwd voor de vaart in de Veenkoloniën. Licht, met 'weke' (ronde) kimmen, ruime boegen en weinig zeeg en holte. De Goede Verwachting is gebouwd voor schipper Gerrit de Koe uit Groningen. Het Kadastrale Dagregister van 6 januari 1922 vermeldt: "het ijzeren tjalkschip genaamd De goede Verwachting, groot 83.092 ton, hebbende één dek en één mast, gebouwd te Foxholsterbosch en gevoerd wordende door den ondergetekende als schipper."
De Koe verkoopt het schip, voor 6.450 gulden, al na een jaar aan Klaas Jonker uit het Friese Midlum. Die vaart er negen jaar mee. De volgende eigenaar, Jochem Jager uit Leeuwarden, handelt zelf in turf, mest en compost. Na de oorlog vaart hij met een opduwer. In 1948 is zijn neef Auke Feenstra net getrouwd met Antje en het jonge stel koopt schip en opduwer van hun oom. Ook zij hebben de eerste jaren een eigen turfhandel. Ze motoriseren het schip (met een Lister), zetten er een stuurhuis op en verhogen de den. Zo wordt het schip in de jaren '50 gefotografeerd op het Van Starkenborghkanaal, met een lading bieten voor de suikerfabrieken in Groningen.
In de zestiger jaren is het schip te klein geworden voor de vrachtvaart en wordt woonschip. In Groningen, dat wel. Tot het in '79 wordt gekocht door Hans van Langelaar en Marjolein Adriaanse, uit Haarlem. Zij maken van De Goede Verwachting stukje bij beetje weer een zeilschip. En als fraai gerestaureerd zeilend woonschip komt De Goede Verwachting in 2002 terug naar Leeuwarden.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De Goede Verwachting, onderweg van Terschelling naar Harlingen
Gemaakt op/in: 5 april 2009
Foto: John de Bie.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Zeilend op de Eems, onderweg van Borkum naar Delfzijl
Gemaakt op/in: juli 2011
Foto: Paul Bruinsma.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Drooggevallen onder Terschelling
Gemaakt op/in: juni 2008
Foto: Frits Veldmeijer.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Zeilend met de Friese zak, op de Eems
Gemaakt op/in: 28 juli 2011
Foto: Paul Bruinsma.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Avontuur (zoals De Goede Verwachting toen heette) als motorvrachtschip in de bietencampagne eind jaren '50, op het van Starkenborghkanaal. De jaren daarvoor is het schip gemotoriseerd, het zeilwerk is er af gehaald, er is een stuurhuis op gebouwd en de den is verhoogd.
Gemaakt op/in: Tussen 1955 en 1959
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De boltjalk DE GOEDE VERWACHTING in Zierikzee onderweg naar de reunie 2013 van de LVBHB in Middelburg en Vlissingen.
Gemaakt op/in: 24 juli 2013, 11:16:30
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Goede Verwachting tijdens de Mattenschippersrace 2023
Gemaakt op/in: 29 april 2023


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 00 cm 4 m 85 cm 0 m 90 cm 1 m 50 cm 83,092 ton 16 m 65 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “10335 Gron 1922”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
10335 Gron 1922 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. De goede Verwachting -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2697 B Gron 1952”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
2697 B Gron 1952 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Avontuur -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Lister 518694 (0f 401933?) 1928 Gereviseerd 1952 1990
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 475 1960 Gereviseerd 1990