Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13024 |
De Goede Verwachting |
Groninger Boltjalk |
Staal |
in 1922 |
Bijlholt |
Foxholsterbosch |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Hauptsächlich im Norden der Niederlande, ab den frühen 1950er Jahren auch im Ausland und bis nach Deutschland. |
Schip heeft vooral veel landbouwproducten gevaren. De schippers Jager en Feenstra hadden een handel in turf en compost en voeren bieten tijdens de campagne. In de jaren '50 als motorvrachtschip meer soorten lading. |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Die Boltjalk gehört zur Familie der Groninger Bollen, die für die Schiffahrt in den Veenkolonien gebaut wurden: Schiffe mit einem leichten Deckssprung, sehr rundem Bug und Heck, sehr niedrige Aufbauten und einer geringen Bordwandhöhe, dem Freibord.
De Goede Verwachting wurde für den Skipper Gerrit de Koe aus Groningen gebaut. Im Schifsregister vom 6. Januar 1922 wird erwähnt; "... das eiserne Tjalkschiff namens de Goede Verwachting, grösse 83.092 Tonnen, mit einem Deck und einem Mast, gebaut in Foxholsterbosch und geführt vom Unterzeichner als Kapitän ...". Schon ein Jahr später verkaufte de Koe das Schiff für 6.450 Gulden an Klaas Jonker aus Midlum in Friesland. Jonker segelte das Schiff neun Jahre lang. Der nächste Besitzer, Jochem Jager aus Leeuwarden, hatte ein eigenes Geschäft mit Torf, Dung und Kompost. 1948 heiratete sein Cousin Auke Feenstra seine Verlobte Antje und das junge Paar kaufte das Schiff von ihrem Onkel. In den ersten Jahren betrieben auch sie einen eigenen Torfhandel. Sie motorisierten das Schiff mit einem "Lister" Motor, setzten ein Steuerhaus darauf und erhöhten den Frachtraum. In den fünfziger Jahren wurde das Schiff so auf dem Van Starkenborghkanaal mit einer Ladung Rüben für die Zuckerfabriken in Groningen fotografiert. Zehn Jahre später war das Schiff zu klein für den Frachtverkehr und wurde zum Hausboot in Groningen. Im Jahre 1979 wurde das Schiff von Hans van Langelaar und Marjolein Adriaanse aus Haarlem gekauft. Nach und nach verwandelten sie De Goede Verwachting in ein Segelschiff. Und als wunderschön restauriertes segelndes Wohnschiff kommt sie Ende 2002 wieder zurück nach Friesland. |
|
Illustraties: |
|
De Goede Verwachting, onderweg van Terschelling naar Harlingen Gemaakt op/in: 5 april 2009 Foto: John de Bie.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Zeilend op de Eems, onderweg van Borkum naar Delfzijl Gemaakt op/in: juli 2011 Foto: Paul Bruinsma.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Drooggevallen onder Terschelling Gemaakt op/in: juni 2008 Foto: Frits Veldmeijer.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Zeilend met de Friese zak, op de Eems Gemaakt op/in: 28 juli 2011 Foto: Paul Bruinsma.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Avontuur (zoals De Goede Verwachting toen heette) als motorvrachtschip in de bietencampagne eind jaren '50, op het van Starkenborghkanaal. De jaren daarvoor is het schip gemotoriseerd, het zeilwerk is er af gehaald, er is een stuurhuis op gebouwd en de den is verhoogd. Gemaakt op/in: Tussen 1955 en 1959

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De boltjalk DE GOEDE VERWACHTING in Zierikzee onderweg naar de reunie 2013 van de LVBHB in Middelburg en Vlissingen. Gemaakt op/in: 24 juli 2013, 11:16:30 Foto: Simon J. de Waard.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 00 cm |
4 m 85 cm |
0 m 90 cm |
1 m 50 cm |
83,092 ton |
16 m 65 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “10335 Gron 1922” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
10335 Gron 1922 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
De goede Verwachting |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2697 B Gron 1952” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2697 B Gron 1952 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Avontuur |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister |
– |
518694 (0f 401933?) |
1928 |
Gereviseerd |
1952 |
1990 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
475 |
– |
1960 |
Gereviseerd |
1990 |
– |
|