De Goede Verwachting

Details over het schip De Goede Verwachting, BHS nummer 13024


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13024 De Goede Verwachting Groninger Boltjalk Staal in 1922 Bijlholt Foxholsterbosch
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Hauptsächlich im Norden der Niederlande, ab den frühen 1950er Jahren auch im Ausland und bis nach Deutschland. Schip heeft vooral veel landbouwproducten gevaren. De schippers Jager en Feenstra hadden een handel in turf en compost en voeren bieten tijdens de campagne. In de jaren '50 als motorvrachtschip meer soorten lading. Friesland
Korte geschiedenis van dit schip
Die Boltjalk gehört zur Familie der Groninger Bollen, die für die Schiffahrt in den Veenkolonien gebaut wurden: Schiffe mit einem leichten Deckssprung, sehr rundem Bug und Heck, sehr niedrige Aufbauten und einer geringen Bordwandhöhe, dem Freibord.
De Goede Verwachting wurde für den Skipper Gerrit de Koe aus Groningen gebaut. Im Schifsregister vom 6. Januar 1922 wird erwähnt; "... das eiserne Tjalkschiff namens de Goede Verwachting, grösse 83.092 Tonnen, mit einem Deck und einem Mast, gebaut in Foxholsterbosch und geführt vom Unterzeichner als Kapitän ...". Schon ein Jahr später verkaufte de Koe das Schiff für 6.450 Gulden an Klaas Jonker aus Midlum in Friesland. Jonker segelte das Schiff neun Jahre lang. Der nächste Besitzer, Jochem Jager aus Leeuwarden, hatte ein eigenes Geschäft mit Torf, Dung und Kompost. 1948 heiratete sein Cousin Auke Feenstra seine Verlobte Antje und das junge Paar kaufte das Schiff von ihrem Onkel. In den ersten Jahren betrieben auch sie einen eigenen Torfhandel. Sie motorisierten das Schiff mit einem "Lister" Motor, setzten ein Steuerhaus darauf und erhöhten den Frachtraum. In den fünfziger Jahren wurde das Schiff so auf dem Van Starkenborghkanaal mit einer Ladung Rüben für die Zuckerfabriken in Groningen fotografiert. Zehn Jahre später war das Schiff zu klein für den Frachtverkehr und wurde zum Hausboot in Groningen. Im Jahre 1979 wurde das Schiff von Hans van Langelaar und Marjolein Adriaanse aus Haarlem gekauft. Nach und nach verwandelten sie De Goede Verwachting in ein Segelschiff. Und als wunderschön restauriertes segelndes Wohnschiff kommt sie Ende 2002 wieder zurück nach Friesland.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De Goede Verwachting, onderweg van Terschelling naar Harlingen
Gemaakt op/in: 5 april 2009
Foto: John de Bie.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Zeilend op de Eems, onderweg van Borkum naar Delfzijl
Gemaakt op/in: juli 2011
Foto: Paul Bruinsma.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Drooggevallen onder Terschelling
Gemaakt op/in: juni 2008
Foto: Frits Veldmeijer.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Zeilend met de Friese zak, op de Eems
Gemaakt op/in: 28 juli 2011
Foto: Paul Bruinsma.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Avontuur (zoals De Goede Verwachting toen heette) als motorvrachtschip in de bietencampagne eind jaren '50, op het van Starkenborghkanaal. De jaren daarvoor is het schip gemotoriseerd, het zeilwerk is er af gehaald, er is een stuurhuis op gebouwd en de den is verhoogd.
Gemaakt op/in: Tussen 1955 en 1959
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De boltjalk DE GOEDE VERWACHTING in Zierikzee onderweg naar de reunie 2013 van de LVBHB in Middelburg en Vlissingen.
Gemaakt op/in: 24 juli 2013, 11:16:30
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 00 cm 4 m 85 cm 0 m 90 cm 1 m 50 cm 83,092 ton 16 m 65 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “10335 Gron 1922”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
10335 Gron 1922 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. De goede Verwachting -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2697 B Gron 1952”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
2697 B Gron 1952 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Avontuur -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Lister 518694 (0f 401933?) 1928 Gereviseerd 1952 1990
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 475 1960 Gereviseerd 1990