Hoop op Welvaart

Details over het schip Hoop op Welvaart, BHS nummer 13053


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13053 Hoop op Welvaart Zeeuwse klipper ijzer in 1906 Scheepswerf KPN -1a van Johan van Duijvendijk Leendertzn. Krimpen aan den IJssel
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Zuiderzee / IJsselmeer en omgeving, Waddenzee. turf, groenten en aardappelen Noord-Holland noord (incl Westfriesland)
Korte geschiedenis van dit schip
De Hoop op Welvaart is gebouwd in 1906 door Scheepswerf "KPN - 1a" van Johan van Duyvendijk Leendertzoon in Krimpen a/d IJssel, voor landbouwer Pieter de Jong uit Ouderkerk a/d IJssel. Zijn zoon, Pieter Pietersz. de Jong, voer met voornamelijk landbouwproducten door Zuid-Holland en Zeeland.
In augustus 1928 werd het schip verkocht aan schipper Siegert Bijlsma uit Medemblik, getrouwd met Fokje Brouwer en vader van Pieter Willem en Rieky. Het gezin zeilde met de Hoop op Welvaart veel over de Zuiderzee, later het IJsselmeer, met voornamelijk steenkool. In 1952 kreeg het schip een zijschroefinstallatie met een Kromhout dieselmotor (13 PK). Op het laatst van deze periode werd zij gebruikt om graan vanuit de graanfabriek te Knollendam te vervoeren in de Zaanstreek.
In 1962 kocht Gerrit van den Berg uit Hoorn, handelaar in lompen en metalen, de Hoop op Welvaart. Vanuit de binnenhaven van Hoorn voer ze met schroot naar de Hoogovens in IJmuiden. Gerrit liet in september 1968 J. Beekman, scheeps- en jachtarchitect te Weesp, een ontwerp tekenen voor de verbouwing van het schip tot "weekendschip". Het zeilplan werd aangepast, waarna het schip voortaan twee masten droeg en er kwam een stuurhuis.
Na zijn overlijden in 1971, werd de Hoop op Welvaart verkocht aan Joop Goeken, een barman uit Amsterdam, die haar naam wijzigde in "Marianne". Vanuit de Sixhaven kreeg zij in 1972 een ligplaats vlakbij Baarn, langs de rivier de Eem. Zij nam deel aan de eerste Sail (700) Amsterdam in 1975 en vele volgende edities. In april 1980 veranderde het scheepstype in "motorzeilklipper", nadat er een gereviseerde DAF 575 uit 1962 in kwam. De volgende eigenaar, Huub Hillege, heeft het schip in 1994 weer haar oorspronkelijke naam teruggegeven: de "Hoop op Welvaart".
Op 1 februari 2005 is het schip in het bezit gekomen van de huidige eigenaren, Costa en Angela. Sindsdien is het nodige onderhoud gepleegd en wordt ze weer gebruikt waarvoor ze ooit gebouwd is: om te varen.
En nu, na heel wat omzwervingen en avonturen, heeft de Hoop op Welvaart eindelijk haar thuishaven uit lang vervlogen tijden weer teruggevonden: Medemblik!
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Droogvallen op het Wad
Gemaakt op/in: Zomer 2007
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Hoop op Welvaart 1906
Gemaakt op/in: 1906
Foto: Spoormaker.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: onbekend
Foto: onbekend.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Westerhaven Medemblik, derde schip is de Hoop op Welvaart


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Hoop op Welvaart jaren '60 aan de Nieuwendam te Hoorn
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Hoop op Welvaart in 1906 gefotografeerd door beroepsfotograaf
Gemaakt op/in: 1906
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 70 cm 5 m 05 cm 1 m 22 cm 1 m 80 cm 20,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “13274 B ROTT 1971”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
13274 B ROTT 1971 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Marianne -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “3352 B ROTT 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
3352 B ROTT 1928 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Hoop op Welvaart -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 575 - DD A-16685 1962 Gereviseerd 1980
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout Zijschroefinstallatie 1952 1980