Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13068 |
November |
Klipper |
ijzer |
in 1893 |
onbekend |
Papendrecht |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Rivieren, België |
– |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip is gebouwd in 1893 voor, waarschijnlijk, een Belgische schipper, de eerste meetbrief registraties zijn Gendt en Antwerpen.
De romp verraad ook Belgische invloeden, zoals het ontbreken van het halfrond op het berghout en de bescheiden kop zonder uitwaaierende vorm.
Waarschijnlijk is het vaargebied tot 1960 de zuidelijke rivieren en de Belgische kanalen geweest, in de loop van de tijd verlengd en voorzien van Kalffsdekken.
Tot ongeveer 1965 gevaren als motorvrachtschip met als laatste schipper H. Fokkens uit Nieuw Buinen en Ruinhart te Groningen.
Tot 1990 heeft de klipper als woonschip met opbouw in de Utrechtse Vecht gelegen.
De toenmalige nieuwe eigenaar heeft het schip grondig gerestaureerd, een DAF 615 ingebouwd en het weer onder zeil gebracht.
In 1996 werd er weer gezeild.
Het schip heeft meerdere namen gehad in de loop der tijd; Hélene, Irma, Faviere, Loanth, Geal, Trijntje, Nova Cura en nu dus NOVEMBER.
De huidige eigenaren wonen op en varen met de NOVEMBER.
Het vaargebied is momenteel, IJsselmeer, Wadden en Friesland, het schip is prima te zeilen met twee personen, alleen met de kluiver erbij zijn een paar extra handen nodig.
In 2018 is het 125 jaar geleden dat dit schip te water gelaten is! |
|
Illustraties: |
|
trijntje in België Gemaakt op/in: 1964
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
26 m 71 cm |
4 m 40 cm |
1 m 00 cm |
– |
50,000 ton |
19 m 00 cm |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
615 |
– |
– |
Gereviseerd |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
2-mast rivierklipper met bijzondere l/b verhouding (verlengd). Nauwelijks uitgewaaierde voorsteven met rechte stevenbalk. Mede gezien de ouderdom, uitzonderlijk goede staat van de romp. |
|