Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13151 |
IJveer XII |
veerboot |
Staal |
in 1927 |
S. Seijmonsbergen, Scheepswerf en Motorenreparatie 'Concordia' |
Amsterdam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
het IJ in Amsterdam |
passagiers |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In de periode 1922 – 1930 heeft Gemeenteveren Amsterdam zeven IJveren laten bouwen voor de personenveerdiensten naar de oostelijke havengebieden van Amsterdam.
Bij de indienststelling was dit schip geschikt voor 120 passagiers, later 150 en vervolgens, na verlenging, 175 passagiers.
Mannen en vrouwen werden in de jaren 1922 - 1927 gescheiden vervoerd. Daarvoor was een kleine vrouwenkajuit in het vooronder. Later is deze scheiding opgeheven.
Het stuurhuis was bij aflevering geheel van hout, rechthoekig uitgevoerd met pal achter het stuurhuis een rechte zwarte ijzeren schoorsteen. De 5 cm dikke teakhouten vloer door het gehele schip en de teakhouten betimmering en de vrouwenkajuit in de IJveer XII is grotendeels nog intact.
Een aantal schepen van de serie IJveren werd in de bezettingstijd 1940 – 1945 gevorderd voor dienst bij de Duitse weermacht en marine. Ze hebben o.a. dienst gedaan in de haven van Hamburg bij de HADAG, Hafen Dampfschiffahrt AG. IJveer XII werd op last van de bezetters verkocht aan de HADAG AG op 19 november 1943. In de haven van Hamburg heeft de IJveer gevaren onder de naam 'Kohlbrand'. Op 7 oktober 1947 kwam zij, niet vaarklaar, terug in Amsterdam.
In de jaren 1948 – 1949 is het schip verlengd met 4,80 m. Het kreeg toen 10 zijramen in de achterkajuit. Ook werd een nieuwe McLaren- Ricardo dieselmotor geplaatst.
De IJveren hebben hoofdzakelijk gevaren vanaf De Ruijterkade naar de Papaverweg (lijn III), Tuindorp Oostzaan (lijn IIIA), de Boorstraat (lijn IV) en Schellingwoude (lijn IVA).
IJveer XII ligt nu in Vreeswijk/Nieuwegein. |
|
Illustraties: |
|
IJveer XII in Vreeswijk 2008 Gemaakt op/in: 2008 Copyright © Dick Zijlstra.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 20 cm |
5 m 18 cm |
1 m 60 cm |
– |
105,182 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
McLaren-Ricardo |
MR5 |
– |
1947 |
Nieuw |
1947 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
2-M-3 |
– |
– |
Nieuw |
1927 |
1949 |
|
Bijzonderheden |
Salonveerboot
Onderhield een lijndienst tussen Steiger 1 aan de De Ruijterkade en Nieuwendam lijn IV, vanaf 1930 stopte de IJveer XII ook bij de Boorstraat. Overstappen op lijn II kon op de De Ruijterkade. Op 28 december werd de lijn verlengd naar Schellingwoude. |
|