Blijde Aankomst

Details over het schip Blijde Aankomst, BHS nummer 13167


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13167 Blijde Aankomst Zeeuwse klipper ijzer in 1896 Nederlof Sliedracht
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Grote rivieren tot Ruhrort, Zeeuwse Stromen, Zuiderzee gebouwd voor bietencampagne, later alles gevaren Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied
Korte geschiedenis van dit schip
De Blijde Aankomst is een zware en brede eenmastklipper met volle kop, fraaie zeeg en sterk geveegd achterschip. Ze is in 1896 gebouwd op de werf van Teunis Nederlof te Sliedrecht voor de bietenvaart op de grote rivieren en Zeeuwse wateren. Bij oplevering heette ze Elizabeth. Latere namen zijn DE BLIJDE AANKOMST (vanaf 1914), MARS en ANTJE VAN AMELAND.Volgens de verklaring van eigendom uit 30 juli 1896 is ze een "overdekt ijzeren Rhijnschip". Volgens de eerste officiële meetbrief R2756N uit 1904 zijn de afmetingen 26,90 x 5,70 meter en is het laadvermogen 163,396 ton.
De Blijde Aankomst is gebouwd voor Directeur Meeus van de Dordrechtse Suikerfabriek. Na diens overlijden verkocht de weduwe het schip in 1913, om in 1914 in handen te komen van Wilhelmus Rooding. De familie Rooding voer gedurende drie generaties met het schip.
Het schip was onder zeil tot in de tweede wereldoorlog. In 1944 werd het schip gevorderd door de bezetter, reden voor de schipper het schip te ontdoen van alle tuigage. Na de oorlog is het, ontdaan van alle betimmering, in Cuxhafen teruggevonden en gerepatrieerd. Vanaf dat moment heeft het als sleepschip gevaren. In 1956 (?) zijn om één groot luikhoofd te creëren, mastkoker en mastdek verwijderd. Het herft is verkleind en naar voren gezet, net als de voorbolders. Eind november 1964 werd DE BLIJDE AANKOMST opgelegd en vervolgens als woning gebruikt door de schipper en zijn vrouw. Na het overlijden van de schipper is het schip in 1986 verkocht. De twee opvolgende eigenaren hebben hun plannen met het schip nooit gerealiseerd. Hierdoor was het schip in hoge mate ongerept bij de aankoop in 2005 door de huidige eigenaren. Vanaf 2005 is het onder de huidige eigenaren grondig gerestaureerd. Anno 2015 is de restauratie goeddeels afgerond.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Y-zeilen 2013
Na 8 jaar bouwen ons eerste voorzichtige race-je
Gemaakt op/in: 31 augustus 2013
Foto: Hajo Olij. Rechten gekocht door eigenaars Blijde Aankomst..
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Bietentocht 2018
Gemaakt op/in: 23 oktober 2018


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Schleimund, Dtsl, 12 augustus 2019
Gemaakt op/in: 12 augustus 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Bietentocht 2018
Gemaakt op/in: 23 oktober 2018


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
26 m 66 cm 5 m 72 cm 1 m 00 cm 1 m 92 cm 163,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Cummins 6 B 5.9 Nieuw
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Cummins 6B5.9 1995