Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13196 |
Onderneming |
Friese tjalk |
Staal geklonken |
in 1904 |
Draaisma |
Franeker |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Het schip voer als beurtschip over de Zuiderzee van Assen naar A'dam en R'dam. |
Op de heenweg werd voornamelijk turf vervoerd en op de terugweg kalk, ijzer, mest en andere producten uit de grote westelijke havens |
Zuid en midden Limburg |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Deze Friese tjalk begon als zeilend beurtschip over de Zuiderzee.
Later kwam er een opduwer bij. Nog weer later werd het mastdek verwijderd om zo meer laadruim te
verkrijgen en werd er alleen met opduwer gevaren.
Het schip is in de jaren '70 door de familie van der Velden gekocht in Groningen van de 2e eigenaar en schipper, de heer Sluman.
De familie heeft het mastdek er weer ingelast. Er werd gevaren met de bijbehorende opduwer waarin een Triumph eenpitter motor uit Oost Europa ligt. De familie heeft in het schip zelf eind jaren '70 een Brons tweecilinder viertact injectie motor nr. 1441 uit het jaar 1917 gelegd. Deze motor loopt sinds 1991.
Het schip wordt nu gebruikt als vakantie- en woonschip voor de familie. |
|
Illustraties: |
|
Tjalk "Onderneming" varend uit sluis Bosscherveld Maastricht Gemaakt op/in: november 2013 Foto: Familie van der Velden.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Tjalk "Onderneming" ligplaats Maastricht Tjalk "Onderneming" op de helling in Maasbracht zomer 2013 Gemaakt op/in: 2013 Foto: Door familie van der Velden.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gepensioneerde schipper Schluman woont in Groningen Tjalk zonder mastdek met Opduwer Gemaakt op/in: Na de oorlog Foto: Schipper Schluman?.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Tjalk "onderneming" zeilend met vracht 1e schipper - eigenaar met zijn gezin Gemaakt op/in: Voor de oorlog
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.youtube.com/watch?v=v645q2HJQ8k
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Een "hilarisch" filmpje van het schip Onderneming |
- |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 23 cm |
4 m 61 cm |
1 m 51 cm |
1 m 51 cm |
90,296 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “283 B Zwolle 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
283 B Zwolle 1928 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Onderneming of Actief |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Brons |
tweecilinder viertact injectie motor |
1441 |
1917 |
Gereviseerd |
1975 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Triumph |
1 cilinder in opduwer |
– |
1935 |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Super mooi lijntje.
Hoofdmotor 1 in Tjalk is Brons uit Appingendam type 1441, 30kW, 350 omwentelingen, 2 cilinders, bouwjaar 1919.
Hoofdmotor 2 is Opduwer (geklonken stalen vlet) met een 14 pk Triumph Diesel, 1 cilinder, uit 1935 |
|