Zorg en Vlijt

Details over het schip Zorg en Vlijt, BHS nummer 13203


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13203 Zorg en Vlijt Luxe Motor ijzer in 1923 De Roos & v/d Meyden werfnaam De Hoop Leeuwarden
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zuid-Holland en Zeeuwse wateren Hout, aardappelen, graan en veen Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
Zorg & Vlijt is een luxe motor met afmetingen geschikt voor het Westland.

De afmetingen zijn: 21.42 lang, 3.50 breed en steekt 0.90 meter diep.

Ze werd in 1923 gebouwd

Er werd toen een kromhout gloeikopmotor van 22 pk in geplaatst. Deze schepen lenen zich er uitstekend voor om als recreatieschip om te bouwen, mede door de compacte afmetingen en een geringe diepgang van slechts 90 cm.

Tussen 1950 en 1965 is dit schip vaak te zien geweest op het traject Westland via de vliet en leiden naar Vinkeveen om daar veengrond te laden voor div. bestemmingen in het Westland en Zoeterwoude.

Ook werden regelmatig houttransporten verzorgd uit de regio Zaandam naar het Westland voor de kistenbouw.

Sinds 2007 is de hoofdmotor vervangen, nu staat er een John Deere van 127 pk in.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De Zorg en Vlijt op volle kracht vooruit op de Eems/Dollard
Gemaakt op/in: 2013
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
21 m 42 cm 3 m 50 cm 0 m 80 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
John Deere 6068DF150 CD6068C028598 2007 Nieuw 2007
Verhalen over dit schip:
Stukje geschiedenis van de Zorg en Vlijt
De Zorg & Vlijt van is een luxe motor met afmetingen geschikt voor het Westland. De afmetingen zijn: 21.42 lang, 3.50 breed en steekt 0.90 meter diep, kruiphoogte 1.70 m. Hij werd in 1923 gebouwd Er werd toen een kromhout gloeikopmotor van 22 pk in geplaatst. Deze schepen lenen zich er uitstekend voor om als recreatieschip om te bouwen, mede door de compacte afmetingen en een geringe diepgang van slechts 90 cm. Tussen 1950 en 1965 is dit schip vaak te zien geweest op het traject Westland via de vliet en leiden naar Vinkeveen om daar veengrond te laden voor div. bestemmingen in het Westland en Zoeterwoude. Ook werden regelmatig houttransporten verzorgd uit de regio Zaandam naar het Westland voor de kistenbouw. Sinds 2007 is de hoofdmotor vervangen, nu staat er een John Deere van 127 pk in.
Bijzonderheden
De oude Volvo Penta is in 2007 vervangen door een nieuwe John Deere van 127 pk.