Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13234 |
De Grote Beer |
Friese zeetjalk |
ijzer |
in 1907 |
Wildschut |
Gaastmeer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Hoofdzakelijk nederland |
Gedurende het seizoen onderdeel van de z.g.n. "strontarmada" |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Geschiedenis de Grote Beer
1907 Bouw bij Wildschut Gaastmeer als De Vriendschap, de oorspronkelijke opdrachtgever komt
niet met de centen en Roelof Wildschut gaat de boer op met het schip.
Koper wordt Keimpe de Jong uit Gaastmeer voor een bedrag van Fl 9150,-- (koopakte is
bewaard gebleven)
Eerste meting op 23 september 1907 te Leeuwarden als de Vriendschap
1931 Tweede meting 1 september 1931 te Amsterdam als De Vriendschap.
1939 Keimpe de Jong sterft aan een hartstilstand terwijl hij de mast aan het strijken is te Lisse.
Zijn weduwe verkoopt het schip aan Gerben Oldenburg die op zoek is naar een groter schip.
1944 Bij het "vergeten bombardement van Zwolle" 15 december 1944 schieten vliegtuigen van de
RAF alle schepen in de havens van Zwolle kapot om te voorkomen dat de Duitsers ze
gebruiken om te vluchten, De Vriendschap en een tweede schip worden wonderbaarlijk
gespaard, in de familie wordt dit het wonder van Zwolle genoemd,
1946 Het schip loopt op de restanten van een spoorbrug in de omgeving van Arnhem en zinkt snel.
Het schip wordt geborgen en op een werf in Meppel weer in de vaart gebracht. Vermoedelijk is
er toen een motor in geplaatst.
1952 18 september 1952 Verklaring van eigendom Gerben Oldenburg Schipper te Zwartsluis.
23 september 1952
koopakte van Hendrik Oldenburg schipper te Zwartsluis van fl 5000,-- (Zoon van)
Vermelding inbouw Deutz Dieselmotor No 678901.
Vermelding van ligplaats aan de Nieuwe Kaden te Leeuwarden.
1956 Derde meting 12 juli 1956 te Amsterdam als de Vriendschap.
1968 Op 12-04-69 is De Vriendschap “gebezigd met bietenvervoer” gezonken na een aanvaring op
de Koeforde bij Spannenburg. In opdracht van de verzekeringsmaatschappij De Eendracht in
Wildervank geborgen door het bergingsbedrijf van Jacob Kingma uit Drachten. Schip hierna
verkocht aan Kingma voor F 1400,--
1973 Op 24-12-1974 wordt door Jacob Kingma het Duik en Bergingsbedrijf Energie BV opgericht.
De Vriendschap is inmiddels omgebouwd tot overslag/kraanschip, de naam wordt veranderd
tot Janny en wordt in deze BV ingebracht. De voortstuwing gebeurd nu door een Lister motor.
1974 Op 17 april 1974 wordt het schip voor de 4e keer gemeten nu als overslagschip.
1983 Op 3 november 1983 wordt het schip pas officieel overgeschreven in het kadaster naar het
duik en bergingsbedrijf. Bij zowel de verkoop aan J. Kingma als de inbreng in het bedrijf is dit
verzuimd! Hendrik Oldenburg is in 1981 overleden, zijn 4 zuster zijn de erfgenamen en zij
regelen de overdracht.
1986 Frederik van Santen te Gerkesklooster koopt het schip voor fl 32.000 op 1-10-‘86 en hernoemt
het “Swadde”. In deze periode wordt de Lister vervangen door de GM Detroit van 165 PK
1988 Abele van Santen (zoon van??)uit Koostertille koopt het schip op 28 januari 1988 voor fl
10.000,-- en hernoemt het “Linquenda”.
1990 Op 27-3-1990 ruilt Abele van Santen het schip voor een sleepboot van Frederik van Santen.
1998 Ed van de Scheer koopt het schip, start met een volledige restauratie en ombouw tot
woonschip. Herdoopt tot de Grote Beer. Ligplaats wordt Rotterdam.
2005 De Grote beer krijgt FONV museale A status.
2006 April 2006 Herre Haarsma en Linda van der Zee kopen de Grote Beer.
2 mei 2006 De Grote Beer krijgt ligplaats toegewezen in de museumhaven van Leeuwarden
1 september, officiële overdracht. Waar het tot op heden ligt.
Inmiddels zijn vele nazaten van de vroegere schippers aan boord geweest om de geschiedenis levend te houden en verder aan te vullen. |
|
Illustraties: |
|
Droogvallen op Terschelling
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Omstreeks 1910 in Leeuwarden, Snekertrekweg
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 00 cm |
5 m 00 cm |
1 m 10 cm |
1 m 60 cm |
86,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
GM detroit |
– |
– |
1945 |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Was eigenaar van klipperaak De Jonge Douwe, die verkocht is naar Groninger Oosterhaven.
Grote beer ligt in de museumhaven Leeuwarden |
|