Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13248 |
Maria |
Luxe Motor |
ijzer |
in 1932 |
Mol |
Dedemsvaart |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Heel Nederland |
Suikerbieten en erts
gevaren op Hogezand, Numansdorp, Hollands Diep, Herwijnen, Zeebrugge |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Maria , 26,00 x 5,04 x 1,52 , 116 ton , Bouwjaar 1932 , werd gebouwd op de Werf Mol in Dedemsvaart in Overijssel als m/s:"Avontuur" in opdracht van G. Raukema uit Sneek , en werd uitgerust met een 30 pk 1 cylinder Rennes.
Het schip werd gebrandmerkt als 527 B Zwolle
1932.
In 1946 werd het schip "Gea" gedoopt en ging over naar de broer: P. Raukema te Zwolle. In 1958 kreeg het de naam "Reiny" van de schipper F Ouwinga uit Leerdam tot 1962. Er kwam een 40 pk 4-takt Lister in. In 1964 verkocht als "Maria" aan Th. v/d Velpen te Terneuzen. De Lister werd vervangen door een 120 pk geblazen DAF 575. In 1975 voer schipper Keesen met de "Zwerver" tot 1979. (Meetbrief 23663N, Rotterdam).
Daarna werd het onder de huidige naam, "Maria" verder omgebouwd tot varend woonschip door Dick Zegers in Amersfoort. Hij had het gekocht op 5 december 1979 van W.A. Leenman, een bekende handelaar uit Woudrichem. Die had het schip al gedeeltelijk verbouwd en ingetimmerd, een elektrische ankerlier geinstalleerd en er een grotere stuurhut opgezet. In 1984 kwam de "Maria" in handen van de huidige eigenaar: Jeroen Stam te Haarlem die er verscheidene reizen mee maakte naar Belgie en Frankrijk. |
|
Illustraties: |
|
De Maria wacht voor de Buitenrustbrug in Haarlem Gemaakt op/in: 2-5-2014 Foto: J.Stam.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Maria wacht voor de Buitenrust brug. Gemaakt op/in: 21 augustus 2006 Foto: Jeroen Stam.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 99 cm |
5 m 06 cm |
1 m 15 cm |
1 m 54 cm |
116,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “527 B Zwolle 1932” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
527 B Zwolle 1932 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Maria |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Daf |
575 |
22847 |
1964 |
Overig |
1970 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Rennes |
– |
– |
1932 |
Nieuw |
1932 |
1962 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister |
– |
– |
1962 |
Nieuw |
1962 |
1970 |
|
Bijzonderheden |
Deze Luxemotor wordt ook wel aangeduid als "Drentse Spits" of "Hoogeveense Kempenaar". |
|