Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13272 |
Familietrouw |
spitse praam |
ijzer |
in 1894 |
Ten Horn |
Veendam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Drenthe, Groningen en Emsland (Dld.) |
Turf, hout, stro, de laatste beroepsvaartjaren tot 1976, als bijboot voor zand, grind |
Groningen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De eerste schipper van de Familietrouw was Harm Drost uit Wildervank. Hij liet in1894 te Veendam bij de firma Ten Horn een spitse praam bouwen met de naam Geertje, helaas zijn hiervan geen registraties bekend.
Hij bevoer het schip tot 1910. In dat jaar liet hij in Oude Pekela een nieuw schip bouwen, een bolschip met de naam De Drie Gebroeders.
Harm Drost werd op 5 december 1864 in Wildervank geboren en overleed op 14 januari 1945 te Wagenborgen. 30 Juli 1888 trouwde hij met de op 12 december 1866 te Wildervank geboren Geertje Poortman en zij overleed op 31 mei 1930 in Wildervank. Beiden liggen in Wildervank aan de Dalweg begraven,waar het graf nog steeds aanwezig is.
In 1910 kwam het schip in handen van de familie Witvoet uit Nieuw Amsterdam. Deze doopte het schip de Jacoba. Daarna komt het schip in 1914 als Familietrouw in handen van de familie Schonewille uit Hoogeveen, die met maar liefst zeven kinderen aan boord woonde. Schonewille verkocht het schip in 1929 aan Muskee. In 1957 werd de spitse praam verkocht aan schipper Van der Veen uit Zwolle. Hij gebruikte het schip alleen als bijboot voor zijn zand- en grindhandel. In 1976 kocht Wessel Ploeg uit Oosterbeek de Familietrouw van een sloper in Akkrum om het te restaureren en om het vervolgens in de vaart te nemen voor recreatief gebruik.
In 1994 schonk de familie Ploeg de Familietrouw aan het Veenkoloniaal Museum te Veendam. |
|
Illustraties: |
|
Proefvaart met de nieuwe mast Gemaakt op/in: zomer 2010
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Dubbele kooi in het achteronder Gemaakt op/in: zomer 2010
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.familietrouw.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Vaarprogramma en foto's |
Geschiedenis Famileitrouw |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
16 m 50 cm |
4 m 02 cm |
0 m 70 cm |
1 m 09 cm |
33,000 ton |
11 m 99 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “17528 B Rott 1985” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
17528 B Rott 1985 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
MAH 220 |
– |
1934 |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het schip wordt voortbewogen met een zogenaamde lamme arm met onder dek een Deutz motor. Dit is de enige aanstuwing van het schip. |
|