Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13294 |
Verwisseling |
Tjalk |
Staal |
in 1906 |
onbekend |
Martenshoek |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Midden en noord Nederland |
– |
Noordwest Overijssel en Noordoostpolder |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De "Verwisseling" is in 1906 in Martenshoek gebouwd als "Reclamant" voor A. van der Laan. Over de periode tot omstreeks 1925 is weinig bekend.
Omstreeks 1925 is het schip gekocht door I. Bleeker die het schip "Verwisseling" heeft genoemd met als domicilie Stavoren. Er werd via de beurs gevaren, vaak met bakstenen vanuit de Arnhemse steenfabrieken en de Duitse grens naar de nieuwe polders en het IJsselmeer. Daarnaast werden ook regelmatig bieten en aardappelen geladen in het noorden des lands.
Omstreeks 1932 is een opduwer aangeschaft en is het grootste deel van het tuig van boord gegaan. Vanwege de benzineschaarste is er in de 2e wereldoorlog nog wel gezeild op de fok.
Met de opkomst van de vrachtwagen in de jaren 50 liep het werk achteruit en is de Verwisseling verkocht en sinds die tijd in gebruik als woonschip op de vaste ligplaats in Zwolle
In 1952 of 1953 werden een zijschroefinstallatie en liggende Deutz aangeschaft, deze staan ook nu nog aan boord. |
|
Illustraties: |
|
Verwisseling geladen onderweg 1932 op de IJssel bij Dieren Gemaakt op/in: voor 1935
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Verwisseling op de ligplaats Gemaakt op/in: 24-09-2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.binnenvaarttaal.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
zijschroef |
informatief over de historische en huidige binnenvaart |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 00 cm |
4 m 55 cm |
0 m 60 cm |
1 m 60 cm |
85,020 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “Hz1156n” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
Hz1156n |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Reclamant |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
MAH 322 |
239469 |
1935 |
Overig |
1952 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
– |
– |
– |
– |
Nieuw |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
In de jaren 30 is een opdrukken aangeschaft en het tuig van boord gegaan, in de oorlogsjaren werd nog op een fok gezeild.
Het schip is voorzien van een liggende Deutz MAH 322 aan dek gekoppeld aan een zijschroefinstallatie
motornr: 239409
Deze installatie is in of na 1952 overgenomen van de tjalk Wuta van schipper C. Oost |
|