Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13314 |
Panta Rhei |
spits |
Staal, geklonken |
in 1956 |
René de Winter |
Boom, België |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
midden Frankrijk tot noord Nederland |
– |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De eerste schipper Piet Kik voer op het schip onder de naam ‘Condor’, eerst als zetschipper en later als eigenaar. De thuishaven was Rotterdam. In 1979 nam Piet Baaij de spits over en veranderde de naam in ‘Panta Rhei’ (Grieks voor ‘Alles stroomt’). De thuishaven werd St. Annaland. De Panta Rhei is tot 2007 beroepsmatig als vrachtschip in de vaart geweest en is toen overgenomen door de huidige eigenaar Roel Bosch, die het schip heeft verbouwd tot varend woonschip.
De roef, de oude schipperswoning achter de stuurhut, is met de betimmering uit de jaren ‘50 grotendeels in originele staat gebleven. De oorspronkelijke Friese luikenkap bestond uit 3 stalen dekken met daartussen houten luiken. Bij de verbouwing in 2010 zijn de stalen dekken weer in originele staat teruggebracht. De daklichten kunnen worden afgedekt met de originele maat houten luiken. De oorspronkelijke hoofdmotor was een Bohn & Kahler 150 pk die in 1986 is vervangen door een gereviseerde GM 8V 71M met 8 cilinders en een vermogen van 240 PK.
In 2012 is de Panta Rhei als varend erfgoed opgenomen in het register Varende Monumenten van de FONV.
Op de foto: Condor (nu Panta Rhei) afgemeerd bij Ravenstein in 1961, met op de achtergrond de spoorbrug over de Maas. |
|
Illustraties: |
|
Condor (nu Panta Rhei) afgemeerd bij Ravenstein in 1961, met op de achtergrond de spoorbrug over de Maas Gemaakt op/in: 1961
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Panta Rhei bij de Prinses Margrietsluis 2011 Gemaakt op/in: 2011
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Panta Rhei in de Koningshaven Gemaakt op/in: 2011
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Spits Panta Rhei interieur Roef, originele intimmering uit 1956 Gemaakt op/in: 2011
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Spits Panta Rhei interieur stuurhut Gemaakt op/in: 2011
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Spits Panta Rhei in het droogdok, achterschip Gemaakt op/in: 4 september 2007
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Spits Panta Rhei in het droogdok, voorzijde Gemaakt op/in: 4 september 2007
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Condor (nu Panta Rhei) bij het aquaduct van Briare Gemaakt op/in: eind vijftiger, begin zestiger jaren
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Panta Rhei - schipper Piet Baaij Gemaakt op/in: Onbekend
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.roelbosch.nl/wp/?portfolio_page=panta-rhei-2
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Roel Bosch architecten |
beschrijving van het verbouwde schip |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
38 m 67 cm |
5 m 09 cm |
2 m 43 cm |
– |
346,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “9485 B Rott 1956” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
9485 B Rott 1956 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Bohn & Kahler |
– |
16000 |
1955 |
Nieuw |
1956 |
1986 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
GM Detroit Diesel |
8V-71N |
8N5826/7685 |
1970 |
Gereviseerd |
1986 |
– |
|