Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13320 |
PI2 - Louten |
Mosselaak |
ijzer |
in 1912 |
Stapel |
Enkhuizen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zeeuwse wateren tot en met Waddenzee |
mosselschip: oogsten uitzetten van Mosselen en mosselzaad halen(2x/jaar van het Wad).
Het is later gebruikt als vissersschip (Urk?) en voor de restauratie woonschip geweest |
Groningen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip is voor A.Wijne uit Philippine in 1912 in Enkhuizen gebouwd als eerste stalen motor-mosselaak. De Zeeuwse schipper/reder wou geen Zeeuws model schip.
Een Lemsterjacht met vol rondspant was geladen sneller en kwam eerder los bij droogvallen.
De Mosselvangst en -handel gebeurde toen op de niet ingepolderde zijtak van de Westerschelde die Zeeuws-Vlaanderen in tweeën deelde: de Braakman, ongeveer zo groot als de Lauwerszee. Later ging door inpoldering de Braakman verloren voor de mosselteelt.
Een motor bracht op de nauwe kronkelende getijdenwateren grotere bedrijfszekerheid. Dit voorbeeld is snel gevolgd door de andere mosselschippers. Er zijn bij Stapel 11 stalen motor-mosselaken gebouwd; allen wat groter. De Deutz motor was onvoldoende voor de reis 2x per jaar van en naar de Waddenzee voor het uitzetten en oogsten van het mosselzaad. Daarom is de PI 2 een volwaardig zeilschip.
De oorlog heeft Philippine van haar schepen en haven beroofd. De Duitsers hebben bij het oprukken van de Geallieerden de houten schepen in de haven tot zinken gebracht. De stalen schepen waren al gevorderd voor een geplande invasie van Engeland. Hier eindigt het spoor.
Bij de start van de restauratie is een BRU nummer gevonden. Het schip is nu getuigd als een Wieringer aak met ongestaagde steekmast. Het vooronder is origineel met 3 bedstee-kooien. Het vlak onder het mosselruim is over 8 meter vervangen. De mossels werden met zout, zand en zuur in het ruim geschept en dat is voor een stalen schip ongunstig, vergeleken met een houten schip. |
|
Illustraties: |
|
mosselaak PI 2 in de haven van Philippine Gemaakt op/in: voor WO 2

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
13 m 60 cm |
4 m 70 cm |
0 m 90 cm |
1 m 10 cm |
28,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mercedes |
– |
– |
– |
Nieuw |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mercedes 6 cil. |
OM 312 915 |
– |
1969 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
12 juli 2007 gekocht van B de Jong(te Berkhout) de mosselaak PI 2 genaamd Noorderlicht.Naam is nu veranderd in Louten, oud registratie nr PI 2 blijft er op staan. |
|