PI2 - Louten

Details over het schip PI2 - Louten, BHS nummer 13320


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13320 PI2 - Louten Mosselaak ijzer in 1912 Stapel Enkhuizen
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zeeuwse wateren tot en met Waddenzee mosselschip: oogsten uitzetten van Mosselen en mosselzaad halen(2x/jaar van het Wad). Het is later gebruikt als vissersschip (Urk?) en voor de restauratie woonschip geweest Groningen
Korte geschiedenis van dit schip
Het schip is voor A.Wijne uit Philippine in 1912 in Enkhuizen gebouwd als eerste stalen motor-mosselaak. De Zeeuwse schipper/reder wou geen Zeeuws model schip.

Een Lemsterjacht met vol rondspant was geladen sneller en kwam eerder los bij droogvallen.
De Mosselvangst en -handel gebeurde toen op de niet ingepolderde zijtak van de Westerschelde die Zeeuws-Vlaanderen in tweeën deelde: de Braakman, ongeveer zo groot als de Lauwerszee. Later ging door inpoldering de Braakman verloren voor de mosselteelt.

Een motor bracht op de nauwe kronkelende getijdenwateren grotere bedrijfszekerheid. Dit voorbeeld is snel gevolgd door de andere mosselschippers. Er zijn bij Stapel 11 stalen motor-mosselaken gebouwd; allen wat groter. De Deutz motor was onvoldoende voor de reis 2x per jaar van en naar de Waddenzee voor het uitzetten en oogsten van het mosselzaad. Daarom is de PI 2 een volwaardig zeilschip.

De oorlog heeft Philippine van haar schepen en haven beroofd. De Duitsers hebben bij het oprukken van de Geallieerden de houten schepen in de haven tot zinken gebracht. De stalen schepen waren al gevorderd voor een geplande invasie van Engeland. Hier eindigt het spoor.

Bij de start van de restauratie is een BRU nummer gevonden. Het schip is nu getuigd als een Wieringer aak met ongestaagde steekmast. Het vooronder is origineel met 3 bedstee-kooien. Het vlak onder het mosselruim is over 8 meter vervangen. De mossels werden met zout, zand en zuur in het ruim geschept en dat is voor een stalen schip ongunstig, vergeleken met een houten schip.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding mosselaak PI 2 in de haven van Philippine
Gemaakt op/in: voor WO 2
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
13 m 60 cm 4 m 70 cm 0 m 90 cm 1 m 10 cm 28,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Mercedes Nieuw
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Mercedes 6 cil. OM 312 915 1969
Bijzonderheden
12 juli 2007 gekocht van B de Jong(te Berkhout) de mosselaak PI 2 genaamd Noorderlicht.Naam is nu veranderd in Louten, oud registratie nr PI 2 blijft er op staan.