Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13355 |
Excelsior |
luxe motor |
ijzer |
in 1924 |
? |
Papendrecht |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland en Duitsland |
Zij deden in die tijd zo’n 12 reizen per jaar, en ze vervoerden bulkgoederen zoals: kunstmest, veevoer en zand en grind. |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip is in 1924 gebouwd voor de familie Panman met de eerste naam Onderneming en er is toen f 38000,= voor betaald. In 1927 is het teboekgesteld onder nummer 233 B Dord 1927. Het schip was uitgerust met een laad en los mast en een 2 cilinder motor van het merk Moes.
Er werden in die tijd zo’n 12 reizen per jaar uitgevoerd. Ze vervoerden hoofdzakelijk bulkgoederen zoals: zand en grind, veevoer, en mout. Hiermee verdienden ze een goede boterham. Ze konden hiervan een knecht en een dienstmeid in dienst hebben voor de lieve som van f 5,= per week.
De dochter van dhr Panman is op het schip getrouwd en is erop gaan varen met haar man dhr Draaijer. Zij hebben tot 1986 met het schip gevaren.
De laadmast is al snel verwijderd. Tussen 1950 en 1955 zijn de kalfdekken gemaakt. In 1956 is de theehut geplaatst om meer ruimte te krijgen in de roef. Het toilet is toen verplaatst naar de theehut. 1960 werden de zijden van de roef vernieuwd maar de roef is wel hetzelfde gebleven. In 1970 is de oude Moes diesel vervangen voor een moderne DAF 575 met oplading.
In 1986 is het schip verkocht aan dhr van der Starre. Een schoolmeester uit Leiden. Hij noemde het schip Pieterdina.
In 2000 is het schip nogmaals verkocht aan dhr Schenk uit Utrecht en kreeg het de naam Catharina.
In 2003 hebben de huidige eigenaren het schip gekocht en hebben sinds 2005 een vaste ligplaats in Schiedam.
Wij hebben het schip Excelsior genoemd. Wij zijn er altijd mee blijven varen in de spaarzame vrije tijd en hopen er na 2023 meer mee te kunnen gaan varen omdat de werkverplichtingen dan zullen stoppen. |
|
Illustraties: |
|
Excelsior in Leeuwarden Gemaakt op/in: 2005
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Onderneming geladen op weg naar Groningen Gemaakt op/in: ongeveer 1960
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De EXCELSIOR voor de wal in Gouda. Gemaakt op/in: 29 juni 2013, 14:25:56 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
plaatsen spudpalen bij scheepswerf Bocxe Gemaakt op/in: mei 2017
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Excelsior_%28ship,_1924%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikelen (Schrijf het artikel zelf !) |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
29 m 05 cm |
5 m 08 cm |
1 m 20 cm |
– |
14,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “233 B Dord 1927” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
233 B Dord 1927 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Onderneming |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
575 |
– |
1970 |
Nieuw |
1970 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Skandia |
– |
– |
1924 |
Nieuw |
1924 |
1970 |
|
Verhalen over dit schip: |
Verhaal geschiedenis Excelsior |
De Excelsior is in 1924 gebouwd bij een coasterwerf in Papendrecht.
Lengte is 29.05m de Breedte is 5.05m en hij kan 169 ton vervoeren.
De historie van het schip is moeilijk na te gaan ondanks dat de vrouw van de schipper die op het schip gevaren heeft nog leeft. De informatie heb ik met veel moeite via haar zoon Henk gekregen.
Het schip is gebouwd in 1924 met de eerste naam Onderneming voor de familie Panman uit Delfzijl.
Het schip kostte toen f 38000,=
In 1927 is het schip teboekgesteld onder nummer: 233 B Dord 1927
Het schip was uitgerust met een laad en los mast, en een twee cilinder motor van het merk Skandia.
Zij deden in die tijd zo’n 12 reizen per jaar, en ze vervoerden bulkgoederen zoals: Kunstmest, zand en grind, en veevoer. Hiermee verdienden ze een goede boterham. Ze konden hiervan een knecht en een dienstmeid in dienst hebben. voor de lieve som van f 5.= per week.
De dochter van dhr Panman heeft het schip op een bepaald moment overgenomen van haar vader, en is op het schip getrouwd met dhr Draaijer.
Zij hebben tot 1986 met het schip gevaren.
In 1957 is de laad en los mast van het schip verwijderd. In 1964 zijn er ook kalfdekken geplaatst
Toen Henk net geboren was of vlak daarvoor, in 1956 is er een theehut geplaatst om ruimte te verkrijgen in de roef. Het toilet moest in de theehut komen.
1960 werden de zijden van de roef vernieuwd. De roef is verder wel hetzelfde gebleven
In 1974 is de oude twee cilindermotor vervangen voor een DAF 575 met turbo
In 1986 is het schip uit de familie verkocht aan dhr van der Starre. Een schoolmeester in Leiden die heeft het schip Pieterdina genoemd.
In 2000 is het schip nogmaals verkocht, en toen aan dhr Schenk. Dhr Schenk noemde het schip Catharina, maar liet dit niet veranderen in het kadaster en in 2003 hebben de huidige eigenaren het schip gekocht, en liggen er sinds eind 2005 mee in de nieuwe haven in Schiedam. En wij hebben het schip Excelsior genoemd
Het schip is nu ingericht als varend woonschip, en er wordt in de spaarzame vrije weekenden en de grote vakantie mee gevaren voor het plezier. |
|