Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13380 |
Scarighinu |
steilsteven |
ijzer |
in 1929 |
L. Wolthuis |
Veendam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Het schip was bij een Certificaat van Onderzoek in 1973 "deugdelijk bevonden voor het bevaren van de Rijn tussen Duisburg en Krimpen/Gorkum." |
Voor zover bekend was er niet sprake van een specifieke soort vracht. |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Als onvervalste steilsteven liep 'Elziena' in 1929 in Veendam van stapel.
Al in de jaren dertig werd ze omgebouwd naar een motorvrachtschip door de mast en de tuigage te verwijderen en een stuurhut en machinekamer te bouwen.
Vanaf 1965 luisterde ze naar de naam 'Hargéé' als haar eigenaar, H. Lap jr., haar aanriep.
Tot in de jaren '80 volbracht ze noeste arbeid. Daarna kreeg haar bestaan vorm als woonschip onder de noemers Suena Caliente en Rosi Kasl.
In 2008 werd Lucia Fiori eigenaar van het schip. In drie dagen voer zij en haar bemanning het schip van Leeuwarden naar Utrecht. Een onderhoudend gespreksonderwerp tijdens de onvergetelijke overtocht was een nieuwe naam.
Een suggestie die het gelukkig nooit gehaald heeft, was 'Potvis'. Het zou 'Scareghinu' worden. Scareghinu betekent in het Sardijns kruier (in de haven). Dat was de bijnaam die de moeder van Lucia haar als kind had gegeven, aangezien het kleine meisje er frequent sjofel bij liep, onderwijl van alles slepend en sjouwend.
Als vrachtschip, na een leven lang hard werken, op de lauweren mogen gaan rusten in de Veilinghaven, maakte de cirkel rond.
In 2009 kreeg Scareghinu een bijboot: een Baardagrundel uit 1973. Dit bootje werd gedoopt tot 'Ninu'; tenslotte was ze het kleintje van Scareghinu.
Toen in november 2010 de kleine Evi Fiori het levenslicht zag, werd duidelijk wie voorbestemd was de eigenaar van kleine Ninu te zijn.
Aldus was niet alleen de cirkel rond, maar ook het verhaal compleet....En ze leefden nog lang en gelukkig. |
|
Illustraties: |
|
Scareghinu & Ninu Gemaakt op/in: 15 maart 2014 Copyright © Lucia Fiori.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 67 cm |
5 m 14 cm |
5 m 00 cm |
– |
105,056 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “500 B Winsch 1929” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
500 B Winsch 1929 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Elziena |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
475 |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
(dubbel; kan weg) |
– |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het betreft een varend monumentaal schip onder het registratienummer 2403.
Rond 1 mei 2008 wil ik de boot op mijn naam zetten en dus ook de A-status op mijn naam laten zetten.15-2-2008 ERG |
|