Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14401 |
Ús Wille |
IJsseltjalk |
ijzer |
in 1889 |
Onbekend |
Ouderkerk a/d IJssel |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Hollandse IJssel en Zeeuwse stromen |
Speciaal voor het uitdiepen (beugelen) van onder andere de Hollandse Ijssel |
Geen vaste ligplaats |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Paviljoenschip gebouwd in 1889 (zogenaamde ijsseltjalk of ijsselman), eigenaar H. van Vliet, in Ouderkerk aan den ijssel.
In 1901 is het schip verlengd naar 17,90 en hermeten naar 49416 kg.
In 1909 nog eens hermeten naar 55169.
25/09/1928 eigenaar Van Vliet Junior Haring
Schip hermeten 3597 B Rott, bouwjaar veranderd naar 1890, wat ook in de kadaster is overgenomen.
01/12/1930 eigenaar Revet Jan Franciscus
06/11/1947 eigenaar Revet Leendert Johannes
01/04/1952 eigenaar van der Zee Auke
26/10/1959 eigenaar Verrips Thomas Elias
06/05/1968 eigenaar Snel Wietze
14/07/1983 eigenaars Zijlstra Pieter en Grietje
Pieter en Grietje hebben het schip in bijna originele staat hersteld, zoals weer ingekort naar de originele lengte, en terug zeilend gemaakt.
12/07/2013 huidige eigenaars Robert en Anouska Huka-Van Laere.
Alle brandmerk gegevens en alle kadaster gegevens bekend vanaf tewaterlating in 1889. |
|
Illustraties: |
|
Zeilend op de waddenzee Gemaakt op/in: juli 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Uit het water te Warfhuizen 1983, voor restauratie Gemaakt op/in: juli 1983 te Warfhuizen
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Weer in orginele lengte geklonken Gemaakt op/in: Rond maart - april 1985
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Vertrek uit Lauwersoog na aankoop Gemaakt op/in: 20 juli 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
14 m 84 cm |
3 m 88 cm |
0 m 84 cm |
– |
37,000 ton |
13 m 82 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “R1511N” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
R1511N |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Verandering |
In 1928 is het schip hermeten door de zoon van degene die het schip liet bouwen, en deze heeft het bouwjaar veranderd in 1890. |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Daf |
575 |
– |
1973 |
Nieuw |
1983 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
575 |
– |
1973 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het schip is weer in de originele lengte gebracht in 1985 en weer aan elkaar geklonken, alle "oude" klinkgat gaten pasten nog precies. Het schip was net geen 100 jaar oud, toen de eerste motor (Daf) is geplaatst. |
|