Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14425 |
Emmanuël |
Luxe Motor |
ijzer |
in 1924 |
Gelder NV, P&A van |
Deest |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
zeeuwse en zuid-hollandse wateren |
suikerbieten, aardappelen, graan en diversen. vanaf eind jaren 50 graan voor de Amstel Brouwerij. |
Zeeland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Leendert Klootwijk heeft de Emmanuel laten bouwen in 1924 op de werf van Gelder NV te Deest.
Wegens betalingsproblemen werd het schip aan de ketting gelegd!
Met financiële hulp van de familie en doorvaren met hun oude Tjalkje kon in 1926 de Emmanuel eindelijk in gebruik genomen worden.
Met z'n vijven woonden ze aan boord. Vader en moeder Klootwijk, dochter, zoon en opa. Vader, moeder en dochter in de roef, zoon en opa in het vooronder. Thuishaven is Numansdorp. Zij voeren voornamelijk op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse wateren met bieten, aardapellen en granen.
Na de tweede Wereldoorlog is de familie aan wal gaan wonen in Numansdorp.
Vader en zoon Klootwijk zijn toen samen graag gaan varen voor de Amstelbrouwerij te Amsterdam.
In 1968 is de staande Deutz vervangen door een 6-cylinder Volvo Penta.
De zoon, Leo Klootwijk, ging uiteindelijk in zijn eentje voor de brouwerij varen. Hij was een flamboyante vrijgezel! Een eenzaam bestaan...daarom nam hij graag passagiers mee, vooral charmante personen van het vrouwelijk geslacht! Zo heeft hij gevaren tot hij noodlottigerwijs in 1976 bij Strien-Sas overboord is geslagen en verdronken.
De Emmanuel kwam daarna in de haven van Numansdorp te liggen.
Mijn vader, Aart de Winter, oud-schipper en een neef van Leendert Klootwijk, heeft het schip gekocht en als vakantieschip in gebruik genomen. En vele mooie reizen in Nederland, België en Frankrijk gemaakt.
De Emmanuel is destijds, in de jaren twintig, nieuw in de haven van Numansdorp binnengekomen en heeft dit nog steeds als thuishaven. |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 18 cm |
4 m 17 cm |
1 m 07 cm |
– |
56,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “286 B Rott 1926” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
286 B Rott 1926 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta |
– |
– |
– |
Nieuw |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
volvo penta |
diesel 6 cyl. |
– |
1968 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
plm 120 foto's vanaf jaren dertig
Schip is steeds in familie gebleven |
|