Fram

Details over het schip Fram, BHS nummer 14431


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14431 Fram Veerboot ijzer in 1901 Bonn en Mees Rotterdam
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Rotterdam Nieuwe Maas.Oeververbinding Katendrecht-Charlois-HAL Fiets/voetveer Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
Dit schip is gebouwd bij Bonn en Mees in Rotterdam (bouwnr:141) als voet/fietsveer onder de naam ‘Heen en Weer III’.
De opleverdatum was 1 juli 1901 uit een serie van 3 identieke schepen. Opdrachtgever was de Veerdienst van de Gemeente Rotterdam, opgericht 1900. De eerste voorstuwing was een Löhnis & Co 78 IPk 2-cylinder verticale compoundmachine die in 1948 bij de werf Boot in Alphen a/d Rijn werd omgebouwd naar diesel met een Industrie 2VD6 (nr: 3404). Tevens werd toen een dekhuis en stuurhuis geplaatst. De oplevering vond 29 januari 1949 plaats.
Tot 1968 heeft het veer dienst gedaan als oeververbinding in de stad Rotterdam. Daarna is het voor sloop opgelegd .
Op 4 juli 1969 heeft de Stichting Fridtjof-Nansen Groep 12 Rotterdam het schip van de sloop gered en herdoopt in m.s. Fram ('Vooruit' in het Noors). Het schip ligt nu in de Koedoodhaven in Barendrecht en wordt gebruikt als scouting wachtschip.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De FRAM bij de eerste Industriedag in Alphen aan den Rijn
Gemaakt op/in: 7 juni 2002
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding ms Fram bij Heeg aug 2013
Gemaakt op/in: Heeg 19 aug 2013
Foto: Maurice Hamm.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heen_en_Weer_III
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Encyclopedie op het internet Wikipedia -
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Fram_%28ship,_1901%29
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Basis voor Wikipedia artikel Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen -
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://Www.fn12.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Website van de scoutinggroep Fridtjof Nansen groep 12 water scouting -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 58 cm 5 m 30 cm 1 m 87 cm 100,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “21543BR1994”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
21543BR1994 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. FRAM Daar oorspronkelijke eigenaar, de Gemeente Rotterdam, tot de overheid behoort, hoefde het schip bij oplevering nieuwbouw 1901 niet te worden opgemeten. Pas op 17 juni 1976 is schip voor eerst gemeten: meetbrief R39684N.
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Industrie 2VD6 3404 1948 Nieuw 1948
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Löhnis & co 1900 Nieuw 1901 1948
Verhalen over dit schip:
zusterschepen van de Fram
De Fram is gebouwd(nr 141) bij Bonn en Mees als Heen en Weer III, het derde schip uit serie van 3 schepen opgeleverd voor Gemeente Rotterdam Rederij "Heen en Weer. Overige 2 genaamd Heen en weer I en II.(nr 139 en 140) Na onderzoek en opvragen bouwtekeningen is vroegste ontwerp tekening (nr 60) Bonn en Mees van 1892, de Sumatra II, eigenaar H vd Brink uit Katendrecht. maatvoering 21x4,65x2,50. 1894 en 1895 (Sumatra VI en VII, bouwnummer 71 en 80) besteld door vd Brink. 2 identieke schepen echter iets groter, 23x5,00x2,60. 1889 werden 3 identieke schepen als vergrote ontwerp tbv vd Brink, besteld door Bohré & Scheffer. genoemd Padang 1,2,3 (bouwnrs: 119,120,121). 1900 bestelde gemeente Rotterdam bij Bonn en Mees 3 identieke schepen Heen en Weer I, II, III met bouwnummers 129,140,141 oplevering voorjaar 1901. Totaal 9 identieke veerboten gebouwd. Ook volgens de bouwtekeningen, inmiddels in bezit. Bij andere Rotterdamse werven zijn periode 1902-1915 enkele gelijkwaardige iets grotere voetveren gebouwd met basis ontwerp Bonn en Mees. Gemeente Rotterdam trok in 1909 alle veervergunningen in van overige eigenaren en vanaf die datum voer deze met de opgekochte veerboten de diensten in eigen beheer. De herbenaming van de opgekochte veren is niet altijd duidelijk, die gegevens ontbreken. Wel allemaal "Heen en Weer nr" Uit deze serie voetveren is bekend dat de huidige msbl MAJO uit 1898 de ex Padang 2. ms Fram de ex Heen en Weer III uit 1901. De ms Boekanier ,ex Heen en Weer X, Ex Padang X uit 1902. De Aalscholver , ex Heen en Weer XV, bj 1910 heden ook nog in de vaart. Ms Boekanier en Ms Fram zijn uiterlijk volledig herkenbaar als de veerbootjes na 1950 uit zagen in hun dienstjaren op de Nieuwe Maas. Heden nog altijd geregeld te vinden , ook na dik 100 jaar, in de oorspronkelijke vaarwater stad Rotterdam. Met nog de Industrie 2VD6.
Bijzonderheden
Sinds 1969 wordt schip gebruikt als Wachtschip tbv scouts Fridtjof-Nansen Groep 12.