Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14431 |
Fram |
Veerboot |
ijzer |
in 1901 |
Bonn en Mees |
Rotterdam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Rotterdam Nieuwe Maas.Oeververbinding Katendrecht-Charlois-HAL |
Fiets/voetveer |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip is gebouwd bij Bonn en Mees in Rotterdam (bouwnr:141) als voet/fietsveer onder de naam ‘Heen en Weer III’.
De opleverdatum was 1 juli 1901 uit een serie van 3 identieke schepen. Opdrachtgever was de Veerdienst van de Gemeente Rotterdam, opgericht 1900. De eerste voorstuwing was een Löhnis & Co 78 IPk 2-cylinder verticale compoundmachine die in 1948 bij de werf Boot in Alphen a/d Rijn werd omgebouwd naar diesel met een Industrie 2VD6 (nr: 3404). Tevens werd toen een dekhuis en stuurhuis geplaatst. De oplevering vond 29 januari 1949 plaats.
Tot 1968 heeft het veer dienst gedaan als oeververbinding in de stad Rotterdam. Daarna is het voor sloop opgelegd .
Op 4 juli 1969 heeft de Stichting Fridtjof-Nansen Groep 12 Rotterdam het schip van de sloop gered en herdoopt in m.s. Fram ('Vooruit' in het Noors). Het schip ligt nu in de Koedoodhaven in Barendrecht en wordt gebruikt als scouting wachtschip. |
|
Illustraties: |
|
De FRAM bij de eerste Industriedag in Alphen aan den Rijn Gemaakt op/in: 7 juni 2002 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
ms Fram bij Heeg aug 2013 Gemaakt op/in: Heeg 19 aug 2013 Foto: Maurice Hamm.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heen_en_Weer_III
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Encyclopedie op het internet |
Wikipedia |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Fram_%28ship,_1901%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikel |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://Www.fn12.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Website van de scoutinggroep |
Fridtjof Nansen groep 12 water scouting |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 58 cm |
5 m 30 cm |
1 m 87 cm |
– |
100,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “21543BR1994” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
21543BR1994 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
FRAM |
Daar oorspronkelijke eigenaar, de Gemeente Rotterdam, tot de overheid behoort, hoefde het schip bij oplevering nieuwbouw 1901 niet te worden opgemeten. Pas op 17 juni 1976 is schip voor eerst gemeten: meetbrief R39684N. |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Industrie |
2VD6 |
3404 |
1948 |
Nieuw |
1948 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Löhnis & co |
– |
– |
1900 |
Nieuw |
1901 |
1948 |
|
Verhalen over dit schip: |
zusterschepen van de Fram |
De Fram is gebouwd(nr 141) bij Bonn en Mees als Heen en Weer III, het derde schip uit serie van 3 schepen opgeleverd voor Gemeente Rotterdam Rederij "Heen en Weer. Overige 2 genaamd Heen en weer I en II.(nr 139 en 140)
Na onderzoek en opvragen bouwtekeningen is vroegste ontwerp tekening (nr 60) Bonn en Mees van 1892, de Sumatra II, eigenaar H vd Brink uit Katendrecht. maatvoering 21x4,65x2,50.
1894 en 1895 (Sumatra VI en VII, bouwnummer 71 en 80) besteld door vd Brink. 2 identieke schepen echter iets groter, 23x5,00x2,60.
1889 werden 3 identieke schepen als vergrote ontwerp tbv vd Brink, besteld door Bohré & Scheffer. genoemd Padang 1,2,3 (bouwnrs: 119,120,121). 1900 bestelde gemeente Rotterdam bij Bonn en Mees 3 identieke schepen Heen en Weer I, II, III met bouwnummers 129,140,141 oplevering voorjaar 1901.
Totaal 9 identieke veerboten gebouwd.
Ook volgens de bouwtekeningen, inmiddels in bezit.
Bij andere Rotterdamse werven zijn periode
1902-1915 enkele gelijkwaardige iets grotere voetveren gebouwd met basis ontwerp Bonn en Mees.
Gemeente Rotterdam trok in 1909 alle veervergunningen in van overige eigenaren en vanaf die datum voer deze met de opgekochte veerboten de diensten in eigen beheer.
De herbenaming van de opgekochte veren is niet altijd duidelijk, die gegevens ontbreken.
Wel allemaal "Heen en Weer nr"
Uit deze serie voetveren is bekend dat de huidige msbl MAJO uit 1898 de ex Padang 2.
ms Fram de ex Heen en Weer III uit 1901.
De ms Boekanier ,ex Heen en Weer X, Ex Padang X uit 1902.
De Aalscholver , ex Heen en Weer XV, bj 1910 heden ook nog in de vaart.
Ms Boekanier en Ms Fram zijn uiterlijk volledig herkenbaar als de veerbootjes na 1950 uit zagen in hun dienstjaren op de Nieuwe Maas.
Heden nog altijd geregeld te vinden , ook na dik 100 jaar, in de oorspronkelijke vaarwater stad Rotterdam.
Met nog de Industrie 2VD6. |
|
Bijzonderheden |
Sinds 1969 wordt schip gebruikt als Wachtschip tbv scouts Fridtjof-Nansen Groep 12. |
|