Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14435 |
De Parlevinker |
parlevinker |
staal |
in 1965 |
Eltink, W.W. |
Beneden Leeuwen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Amsterdam |
parlevinker |
Noordwest Overijssel en Noordoostpolder |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Een parlevinker was een kruidenier op het water, een varende winkel, die met name de binnenvaart van proviand, drank en rookwaar, krant en tijdschriften voorzag en vaak ook van verf, smeermiddelen enzovoort. Ook werd wel de post verzorgt van en naar de binnenvaartschepen. Door de komst van koelkasten en het feit dat steeds meer schippers een auto aan boord hadden, kregen de parlevinkers steeds minder te doen. Ook het verdwijnen van de mogelijkheid belastingvrije drank en rookwaren te leveren door EEG-regels heeft bijgedragen in het verdwijnen van de parlevinkers.
Dit schip is besteld in 1964 door de bekende Amsterdamse parlevinker Evert Dijk. Een van de vier broers die hun vader Hendrik Dijk als parlevinker opvolgde. Dit waren de broers Dirk, Geurt, Wim en Evert. Zij bediende het hele Amsterdamse haven gebied. Evert heeft gewerkt als parlevinker van 1949 tot 1970. In 1972 heeft Evert de boot verkocht aan zijn broer Dirk die de boot omdoopte in "Hendrik". Cor en Dirk zoons van Evert hebben de zaak in 1982 overgenomen van hun oom Dirk. In de jaren 90 ging het parlevinken met een varend schip niet meer. Dirk is toen gestopt. Cor heeft ook nu nog een drijvende winkel in de Amsterdamse Coenhaven in kantine benodigdheden en werkkleding.
In 2009 werd de familie Dijk geëerd met de Israelische Yad Vashem medaille voor de hulp aan onderduikers in de Tweede Wereldoorlog. Met hun toenmalige parlevinker zijn meerder onderduikers in veiligheid gebracht. |
|
Illustraties: |
|
Afbeelding staat in jubileumboek werf met het originele bijschrift boek: Parlevinker in de Strang voor de kraanconstructie bij de Klef. Gebouwd in opdracht van de familie Dijk in Amsterdam. Eigen ontwerp. Gemaakt op/in: Vlak voor overdragen werf aan eigenaar december 1965 Copyright © Rien van Os voor jubileumboek WW Eltink Scheepsbouw.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
op het droge Gemaakt op/in: zomer 2011
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
zo gekocht en opgehaald uit Amsterdam Gemaakt op/in: juli 2009
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Parlevinker Gemaakt op/in: zomer 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
14 m 85 cm |
4 m 33 cm |
1 m 35 cm |
– |
30,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “531 B Nijm 1965” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
531 B Nijm 1965 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
575 |
– |
1970 |
Overig |
1970 |
2010 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
615 |
– |
1970 |
Gereviseerd |
2010 |
– |
|
Bijzonderheden |
Boot in 2009 gekocht een gedeelte van het orspronkelijke interieur (winkelschappen) zaten ernog in. De motor DAF 575 bouwjaar 1970 had ruim 34.000 draaiuren. De boot is uitgerust met een Schottel SRP 50.
DAF 575 vervangen door DAF 615 fabrieks gereviseerd 3000 draaiuren oorspronkelijk bouwjaar ook 1970. De koppeling (alleen inschakelkoppeling vervangen, Schottel overhaald en generator bijgeplaatst. |
|