Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14448 |
Krommenie 1 |
beurtschip |
ijzer |
in 1926 |
Zaanlandsche scheepsbouw maatschappij |
Zaandam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Krommenie Amsterdam, over de Nauernasche Vaart en het Noordzeekanaal |
Lijnolie en kurk (voor de vervaardiging van linoleum) naar Krommenie en rollen linoleum (het eindproduct) naar Amsterdam |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het beurtschip de Krommenie 1 werd in 1926 gebouwd bij de Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij voor Klaas Knap, de oprichter van de KnapTransportgroep die bij het 100 jarig bestaan in 2013 uitgegroeid was tot ruim 100 vrachtwagens.
Het schip voer vooral tussen de linoleumfabriek in Krommenie (later Forbo) en de Martelaarsgracht in Amsterdam waar de Fa.Knap een zogenaamd walhuisje bezat. De vracht bestond vooral uit lijnolie en kurk (grondstof) op de heenweg en het eindproduct naar Amsterdam, waar het werd overgeladen in beurtschepen die de rollen linoleum verder het land in brachten. Namen van enkele vaste schippers destijds zijn Arie Knap, Frans Fontaine, Henk Kouwenhoven, Jan Blankaart, Gijs van Rhijn en vooral Roel Pinkster.
Medio jaren 60 van de vorige eeuw kwam het schip tegen de kant waar het nog een jaar of 14 werd gebruikt voor opslag en als werkplaats.
In 1980 werd het schip verkocht en kreeg het een functie als woonschip op de Amstel. Van 2002 tot 2012 was het schip echter onbewoond en raakte het zwaar verwaarloosd. In 2012 verkocht aan Piet Dekker die de restauratie begon. Het schip werd van binnen en buiten ontroest. De stuurhut en entree naar machinekamer en achteronder werden nieuw gebouwd en teruggeplaatst volgens voorbeeld op een oude foto.
Gelukkig kon ook de 60 PK 2-cilinder Kromhout middeldrukmotor met gloeikop na 45 jaar weer tot leven worden gewekt. |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl/index.html?pages_1/met%20stoom%2034%20art%20%2008.html&main_frame
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
zie fotootje op bldz.1 |
geschiedenis Fa. Knap |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 42 cm |
4 m 73 cm |
1 m 10 cm |
– |
15,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
2-M-2 |
3452 |
1926 |
Nieuw |
1926 |
– |
|
Bijzonderheden |
Het schip voer voor Knap Transport voornamelijk tussen de linoleumfabriek
in Krommenie, later Forbo, en de Martelaarsgracht in Amsterdam. Heen met olie en kurk, terug met rollen linoleum. In 1980 verkocht en omgebouwd tot woonschip. Tot 2012 voorbij Zorgvlied aan de Amstel gelegen. Vanaf 2012 restauratieproces begonnen waarbij als eerste de originele Kromhout 2-M-2 60EPK weer tot leven is gewekt. |
|