Hooihandel

Details over het schip Hooihandel, BHS nummer 14511


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14511 Hooihandel Katwijker ijzer in 1913 A. Baars Sliedrecht
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Merwede, Dordrecht, Rotterdam, Sliedrecht, Giessendam Utrecht en het Gooi
Korte geschiedenis van dit schip
De Hooihandel is gebouwd in het jaar 1913 bij de werf A. Baars & Zn te Sliedrecht. Een bekende scheepswerf voor baggermateriaal. De eerste eigenaar was Simon Boelhouwer. Een waterbouwer uit Giessendam. De vracht bestond uit hooi, stro/riet en rijshout dat werd gewonnen uit de Biesbosch en omgeving. Het materiaal werd door waterbouwers gebruikt voor het maken van zinkstukken en krammatten. Een krammat is een bescherming van riet dat op een dijk werd geplaatst als bescherming tegen erosie.
De voortstuwing was voor die tijd zeer modern. Een Kromhout 1 cylinder 30 PK gloeikop motor.
Na slechts 1 jaar in de vaart ontstaat er brand aan boord. Het is dan 1914. De lading is 25.000 KG hooi. Doordat er geen blusmiddelen aan boord waren brand het schip af. Dit vind plaats op de Merwede. Ter hoogte van scheepswerf Fortuna. De bemanning weet te ontkomen. De schade was aanzienlijk. Toch wordt het schip weer opgeknapt en het werk wordt hervat.

In 1933 koopt T.W. Volker uit Sliedrecht het schip uit een openbare veiling, waar het schip wegens een hypotheekschuld wordt geveild. Hij gaf het schip de naam Rijshandel. Dat verwijst naar Rijshout dat word gesnoeid van knotwilgen die in de grienden groeien. De toenmalige eigenaar T.W. Volker pachtte enkele grienden waar hij met het schip de Rijshandel de vracht ophaalde.
In 1948 wordt het schip verkocht aan A. Prins & Zn Aannemings Maatschappij NV een baggermaatschappij uit Sliedrecht. Na de watersnoodramp van 1953 wordt kennis en kunde van de baggerbedrijven uit Sliedrecht ingezet. Er worden grote hoeveelheden rijshout gebruikt om zinkstukken te maken. Zeker tot 1961 vaart het schip in die hoedanigheid bij Prins Aannemings Maatschappij NV. Aan het einde van de 20ste eeuw fuseren veel baggerbedrijven. Prins Aannemings Maatschappij, het oudste baggerbedrijf van Nederland wordt overgenomen door van den Herik. Het schip valt in particuliere handen en wordt verbouwd tot varend woonschip.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De HOOIHANDEL voor de wal in Gouda
Gemaakt op/in: 29 juni 2013, 14:04:59
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 1-07-2017
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 12-02-2024


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Werknemers smederij van werf Baars in 1910
Gemaakt op/in: 1910


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Rijswerkers bezig met vervaardigen van zinkstuk


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Deltawerken met op de voorgrond een zinkstuk klaar om gevuld te worden met stenen
Luxe motor geladen met rijshout op het strand met laag water


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Hooihandel_%28ship,_1913%29
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Basis voor Wikipedia artikel Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen -
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://www.binnenvaart.eu/motorvrachtschip/32959-de-jonge-reijer.html
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
binnenvaart.eu Hooihandel -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
21 m 21 cm 4 m 65 cm 1 m 37 cm 54,909 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1923 B DORD 1932”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
1923 B DORD 1932 - Hooihandel -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz SA6L514 1657034-039 1950 Gereviseerd 1955
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout M2 1-cylinder 1913 1913 1955