Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14511 |
Hooihandel |
Katwijker |
ijzer |
in 1913 |
A. Baars |
Sliedrecht |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Merwede, Dordrecht, Rotterdam, Sliedrecht, Giessendam |
– |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Hooihandel is gebouwd in het jaar 1913 bij de werf A. Baars & Zn te Sliedrecht. Een bekende scheepswerf voor baggermateriaal. De eerste eigenaar was Simon Boelhouwer. Een waterbouwer uit Giessendam. De vracht bestond uit hooi, stro/riet en rijshout dat werd gewonnen uit de Biesbosch en omgeving. Het materiaal werd door waterbouwers gebruikt voor het maken van zinkstukken en krammatten. Een krammat is een bescherming van riet dat op een dijk werd geplaatst als bescherming tegen erosie.
De voortstuwing was voor die tijd zeer modern. Een Kromhout 1 cylinder 30 PK gloeikop motor.
Na slechts 1 jaar in de vaart ontstaat er brand aan boord. Het is dan 1914. De lading is 25.000 KG hooi. Doordat er geen blusmiddelen aan boord waren brand het schip af. Dit vind plaats op de Merwede. Ter hoogte van scheepswerf Fortuna. De bemanning weet te ontkomen. De schade was aanzienlijk. Toch wordt het schip weer opgeknapt en het werk wordt hervat.
In 1933 koopt T.W. Volker uit Sliedrecht het schip uit een openbare veiling, waar het schip wegens een hypotheekschuld wordt geveild. Hij gaf het schip de naam Rijshandel. Dat verwijst naar Rijshout dat word gesnoeid van knotwilgen die in de grienden groeien. De toenmalige eigenaar T.W. Volker pachtte enkele grienden waar hij met het schip de Rijshandel de vracht ophaalde.
In 1948 wordt het schip verkocht aan A. Prins & Zn Aannemings Maatschappij NV een baggermaatschappij uit Sliedrecht. Na de watersnoodramp van 1953 wordt kennis en kunde van de baggerbedrijven uit Sliedrecht ingezet. Er worden grote hoeveelheden rijshout gebruikt om zinkstukken te maken. Zeker tot 1961 vaart het schip in die hoedanigheid bij Prins Aannemings Maatschappij NV. Aan het einde van de 20ste eeuw fuseren veel baggerbedrijven. Prins Aannemings Maatschappij, het oudste baggerbedrijf van Nederland wordt overgenomen door van den Herik. Het schip valt in particuliere handen en wordt verbouwd tot varend woonschip. |
|
Illustraties: |
|
De HOOIHANDEL voor de wal in Gouda Gemaakt op/in: 29 juni 2013, 14:04:59 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 1-07-2017
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 12-02-2024
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Werknemers smederij van werf Baars in 1910 Gemaakt op/in: 1910
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Rijswerkers bezig met vervaardigen van zinkstuk
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Deltawerken met op de voorgrond een zinkstuk klaar om gevuld te worden met stenen Luxe motor geladen met rijshout op het strand met laag water
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Hooihandel_%28ship,_1913%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikel |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://www.binnenvaart.eu/motorvrachtschip/32959-de-jonge-reijer.html
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
binnenvaart.eu |
Hooihandel |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
21 m 21 cm |
4 m 65 cm |
1 m 37 cm |
– |
54,909 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1923 B DORD 1932” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1923 B DORD 1932 |
- |
Hooihandel |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
SA6L514 |
1657034-039 |
1950 |
Gereviseerd |
1955 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
M2 1-cylinder |
– |
1913 |
– |
1913 |
1955 |
|