Bolwerk V

Details over het schip Bolwerk V, BHS nummer 14512


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14512 Bolwerk V Motorwestlander ijzer in 1897 onbekend Overschie
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zuid-Holland Het Groene Hart en Haarlemmermeer
Korte geschiedenis van dit schip
Bolwerk V is gebouwd als zeilende Overmaasse Westlander in Overschie. De eerste meting dateert uit 1918. De eigenaar was D. Eikelenboom uit Schipluiden. Het schip heette Vier Gebroeders. Vanwege modernisering is het schip in 1926 omgebouwd van zeilschip naar motorschip. In dit jaar is het schip dan ook opnieuw gemeten en gebrandmerkt. De oude zeilroef werd van het schip afgehaald, evenals alle benodigdheden voor het zeilen. Er kwamen twee roefjes op het achterschip; een machinekamerroef en een schippersroef. Een stuurwiel kwam tussen de beide roefjes in, zo kon het schip weer met zijn tijd mee.
geplaatst.
We zijn gestart met de restauratie in 2010.
Het vlak bleek goed, na een paar kleine reparaties kon het schip het water weer in. Veel werk bleek er aan het bovenwaterschip te zitten. We besloten om het schip terug te restaureren naar de staat van 1926. Dus niet als zeilschip maar als motorschip! De hoge, zwaargebouwde, geklonken den op het ruim was helaas te slecht en moesten we vervangen door een nieuwe. Neus, boeisels, dekken en bolders moesten worden opgelapt. Van de roefjes moest er een nieuw gemaakt, en een grondig gerestaureerd. Ook hebben we een nieuwe ombouw voor een stuurhuisje geplaatst met stalen deurtjes. Al met al was het een grote klus. We werkten met tussenpozen, maar maakten in 2014 de eerste tochtjes. En die naam? We hebben het schip Bolwerk V (5) genoemd, naar een roemrucht schipperscafe in Rotterdam
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Westlander Bolwerk V
Gemaakt op/in: 2013
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Bolwerk V in Leiden
Gemaakt op/in: 2018
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 2022
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 2022
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 1950
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 2022
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
18 m 95 cm 3 m 37 cm 0 m 60 cm 38,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Perkins P6 Nieuw
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Perkins P6 1937
Verhalen over dit schip:
Restauratie Westlander Bolwerk V
Zoals veel gerestaureerde schepen komt ook dit schip onder een afzichtelijke vervallen woonark vandaan, maar dit is wel zijn redding geweest! Anders was het schip waarschijnlijk gesloopt, net als duizenden andere oude schepen die niet meer economisch rendabel waren. Nabij Amsterdam lag in 2009 een westlander te koop. De eigenaar had hem cadeau gekregen bij de aankoop van een stukje grond aan het water. Na aankoop van het schip hebben we de woning gesloopt en in het ruim laten vallen. Het dak bleek nog gemaakt van de originele dekluiken maar die waren zo slecht, dat ze niet meer te redden vielen. We hebben het schip naar het Westland gesleept en daar leeggehaald. De grote restauratie kon beginnen! Bolwerk V is gebouwd als zeilende Overmaasse Westlander in Overschie. De eerste meting dateert uit de eerste wereldoorlog, 1918. De eigenaar was D. Eikelenboom uit Schipluiden. Het schip heette �Vier Gebroeders�. De werf is helaas niet vermeld, maar we denken dat dit Timmer of van Dam in Overschie geweest is. Deze hebben veel westlanders gebouwd. De familie Eikelenboom is een bekend schippersgeslacht in het Westland. Om weer mee te kunnen in de vaart der volkeren is het schip in 1926 omgebouwd van zeilschip naar motorschip. In dit jaar is het schip dan ook opnieuw gemeten en gebrandmerkt. De oude zeilroef werd van het schip afgehaald, evenals alle benodigdheden voor het zeilen met zo�n schip, zoals de mastkoker. Het mastluik werd dichtgelast, er kwamen twee roefjes op het achterschip; een machinekamerroef en een schippersroef. Een stuurwiel kwam tussen de beide roefjes in, zo kon het schip weer met z�n tijd mee en leek het vanuit de verte net een modern motorschip. De kenner zag en ziet echter direct dat het een omgebouwd zeilschip is. De kont van het schip is een originele �zeilkont� van een westlander. Motorschepen zijn nooit met een dergelijk casco gebouwd, maar met een zogenaamde ronde � motorkont�. Uit het scheepskadaster blijkt dat het schip in 1947 is gemeten in Groningen, echter zonder vermelding van de schippersnaam. Uit weer een latere meting blijkt dat het een kampeerschip in Amsterdam is. Hier ontbreekt echter weer een jaartal. We schatten zelf dat dit rond 1960 moet zijn geweest. Toen wij het schip kochten was het schippersverblijf in het achteronder, ondanks alle verbouwingen-nog helemaal voorzien van de antieke houten betimmering! Deze hebben we plank voor plank gedemonteerd en er later, toen al het ijzerwerk weer in orde was, weer in terug geplaatst. Na sloop van alles wat van het schip af mocht, hebben we het gehellingd op de werf van Bol (voorheen van Waveren) in Monster om daar het vlak te inspecteren en waar nodig te repareren. Het vlak bleek gelukkig goed, na een paar kleine reparaties kon het schip het water weer in. Veel werk bleek er echter aan het bovenwaterschip te zitten. We besloten om het schip terug te restaureren naar de staat van 1926. Dus niet als zeilschip maar als motorschip! De hoge, zwaargebouwde, geklonken den op het ruim was helaas te slecht en moesten we vervangen door een nieuwe. We hebben hem iets hoger gemaakt, waardoor we nu binnen stahoogte hebben. Op de hoge den is een dak geplaatst en een deel van het ruim is kuip, zo kunnen we straks veilig met de kinderen op reis. Neus, boeisels, dekken en bolders moesten worden opgelapt. Van de roefjes moest er één nieuw gemaakt, en één grondig gerestaureerd. Ook hebben we een nieuwe ombouw voor een stuurhuisje geplaatst met stalen deurtjes. Al met al was het een grote klus. We werken met tussenpozen, maar hopen in 2014 de eerste tochtjes te kunnen gaan maken. En die naam? We hebben het schip Bolwerk V (5) genoemd, naar een roemrucht schipperscafé aan de Oude Haven in Rotterdam. Maar dat is weer een héél ander verhaal! Ed en Paula van der Scheer, Rotterdam