Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14551 |
Anna Maria |
beurtmotor |
ijzer |
in 1910 |
Croles (?) |
IJlst |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Friesland (beurtvaart Leeuwarden-Akkrum) |
– |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In 1910 gebouwd door de Friese oliefabrikant Ulbe Twijnstra. De boot heeft dienst gedaan als beurtschip varend tussen Leeuwarden en Akkrum (alwaar de fabriek van dhr. Twijnstra was gevestigd). De boot voer in de zomerperiode eveneens als salonboot voor de pleziervaart van de familie Twijnstra, hetgeen in 2014 herbevestigd werd door de heer Reidinga, zoon van de schipper op de Anna Maria gedurende de periode 1935 – 1964, van wie wij recent een prachtige foto uit deze tijd ontvingen.
Omdat het vrachtvervoer over land opkwam en kosteneffectiever bleek, is de boot na de oorlog vertrokken uit Friesland om dienst te doen als beurtschip vanuit Maarssen. Hier stond een andere fabriek van Ulbe Twijnstra voor de persing van lijnolie en de productie van veekoeken. |
|
Illustraties: |
|
beurtschip Anna Maria voor Ulbe Twijnstra's oliefabriek te Akkrum Gemaakt op/in: onbekend
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Anna Maria als salonboot van de familie Twijnstra Gemaakt op/in: onbekend
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
20 m 90 cm |
3 m 78 cm |
1 m 10 cm |
– |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “7521 B Rott 1950” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
7521 B Rott 1950 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
4M1012B |
– |
2000 |
– |
– |
– |
|