Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14555 |
Volharding |
Motorklipper |
– |
in 1902 |
v/d Giessen |
Krimpen a/d IJssel |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zuid-Holland, na ca. 1930 heel Nederland vanaf Wieringen. |
Na ombouw tot motorklipper algemene vracht, voor de ombouw zand en grind |
Groningen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De VOLHARDING liep in 1902 van stapel bij de scheepswerf v/d Giessen in Krimpen a/d IJssel, als zeilklipper voor de fa. Versloot uit Bodegraven, als EBENHAEZER.
In deze periode werd het schip ingezet als zand- en grindschip.
Ergens eind jaren twintig omgebouwd tot motorklipper met stuurhut en salonroef, met een 2 cylinder Kromhout gloeikop als motor.
Het schip werd voorzien van een hulp/hijstuig.
De eigenaar werd J. van Keulen die vanaf het eiland Wieringen het schip in zetten voor normaal vrachtvervoer als stukgoed en graan.
Oud ijzer werd niet geladen want dan werkte het kompas slecht.
Kenmerkend zijn de handpompen voor en achter in het ruim en de uitneembare luiken in de den voor de kruiwagens.
Ergens rond 1964 is de den verhoogd (gelast) en de luiken in de den ook dichtgelast.
Het schip is in 1966 onttrokken aan de vrachtvaart en lag bij de Kromhoutfabriek in Amsterdam waar de oude van Keulen ging werken.
Vandaar de oude Kromhout transportkisten die in het schip lagen, deze kisten zijn gebruikt voor het interieur. |
|
Illustraties: |
|
motorzeilend op ruim water Gemaakt op/in: voor de oorlog
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 80 cm |
5 m 08 cm |
1 m 00 cm |
– |
65,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
2 cilinder |
– |
1928 |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Schip verkeert nog in de staat van 1960. |
|