Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14567 |
Vriendschap |
Klipperaak |
ijzer |
in 1908 |
Mulder |
Stadskanaal |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland, Belgiƫ en de NL. kustwateren |
allerlei bulk: van soda, graan en suikerbieten tot vlas. |
Groningen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In 1908 bij Mulder Stadskanaal gebouwd voor Corporaal uit Wildervank als zeilende klipperaak van 27,1 m en 159 ton. In 1922 kwam de eerste hulpmotor, een 2 cilinder 55 pk. Abenraa.
Het schip voer jarenlang een beurtdienst tussen Groningen en Amsterdam/Rotterdam. Ook particulier werd gevaren: vaak vlas van het Hogeland naar Belgiƫ.
Zoon Geert Corporaal kocht in 1931 voor Fl. 6000,- het schip van zijn vader. Het hypotheekregister brandmerk op de stuurhut verwijst nog naar deze transactie.
In 1939 werd het schip bij de Volharding in Stavoren verlengd, in 1951 in Hoogezand (Spekman & de Cock) verhoogd voor nog meer laadvermogen (270 ton).
In 1957 kwam de huidige motor, een luchtgestarte 2 cilinder Bolnes diesel. Vrij snel daarna is het schip uit de vaart genomen.
Het schip is tot in de jaren zeventig bewoond door de laatste Corporaal, en heeft daarna vanaf 1980 enkele jaren in de Noorderhaven gelegen als reserve-opslag voor de graansilo. Inmiddels vaart de Vriendschap weer, na jaren bewoond stilliggen. |
|
Illustraties: |
|
de Vriendschap in 1908 op de Maas in Namen. Gemaakt op/in: 1908 Foto: H.A. Hachmer.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
verhoging van de Vriendschap bij Spakman & de Cock, Hoogezand Gemaakt op/in: 1951
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 1962
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 1982
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
31 m 50 cm |
5 m 07 cm |
1 m 15 cm |
2 m 80 cm |
270,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “649 B Winsch 1931” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
649 B Winsch 1931 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Bolnes |
– |
– |
1959 |
Nieuw |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Bolnes |
2 cylinders |
– |
1957 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
in '39 verlengd (De Volharding, Stavoren) en in '51 verhoogd (Hoogezand, Spekman & de Cock). |
|