In-Spe

Details over het schip In-Spe, BHS nummer 14569


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14569 In-Spe steilsteven (woonschip) in 1921 Grol, Gebr.; Veendam
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland en Duitsland. Droge lading Groningen
Korte geschiedenis van dit schip
In 1921 rolde bij Gebroeders Grol IJzer-scheepsbouw in Veendam de RISICO van de helling. Een steilsteven, het laatste type zeilschip dat voor de binnenvaart werd gebouwd. Het schip had geen stuurhut en de schipper stuurde dan ook buiten, met de robuuste houten helmstok. In de dertiger jaren werden mast, tuig en zijzwaarden vervangen door een opduwer en nog wat later kwam er een kleine motor, van 45 pk, in het schip zelf.

De RISICO veranderde een paar keer van eigenaar en vervoerde droge lading, zoals papier vanuit Oude Pekela. Het schip voer ook een aantal jaren veel in Duitsland, onder meer met potgrond naar Munster. Ook ijzer vervoerde de RISICO veel. Het schip kwam niet helemaal ongeschonden door de Tweede Wereldoorlog: maar liefst 21 kogels doorboorden de romp.
In de jaren vijftig verving de schipper de motor voor een zwaardere, een MWM van 75 pk. En in de zestiger jaren verlengde hij het schip met vier meter en bracht de gangboorden omhoog, waardoor de capaciteit van 124 naar 165 ton ging.

Inmiddels had de RISICO een vurenhouten stuurhut gekregen. Later kwam er een nieuwe stuurhut, die er nog steeds is en waarvan het bovenste deel naar beneden kan worden geklapt. Onder de ramen zijn lange scharnieren bevestigd. In 1970 veranderde de naam in IN-SPE en zo heet het schip nu nog. Vrachtvaren doet IN-SPE niet meer, het is inmiddels een varend woonschip met een vaste ligplaats in Groningen.
Als RISICO, begin jaren zestig in de Westerhaven te Groningen.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding foto gemaakt westerhaven Ggroningen
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
30 m 25 cm 5 m 25 cm 1 m 42 cm 165,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1896 B Gron 1939”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
1896 B Gron 1939 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
MWM RHS 518D 93587 1955 Nieuw