Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14569 |
In-Spe |
steilsteven (woonschip) |
– |
in 1921 |
Grol, Gebr.; |
Veendam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland en Duitsland. |
Droge lading |
Groningen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In 1921 rolde bij Gebroeders Grol IJzer-scheepsbouw in Veendam de RISICO van de helling. Een steilsteven, het laatste type zeilschip dat voor de binnenvaart werd gebouwd. Het schip had geen stuurhut en de schipper stuurde dan ook buiten, met de robuuste houten helmstok. In de dertiger jaren werden mast, tuig en zijzwaarden vervangen door een opduwer en nog wat later kwam er een kleine motor, van 45 pk, in het schip zelf.
De RISICO veranderde een paar keer van eigenaar en vervoerde droge lading, zoals papier vanuit Oude Pekela. Het schip voer ook een aantal jaren veel in Duitsland, onder meer met potgrond naar Munster. Ook ijzer vervoerde de RISICO veel. Het schip kwam niet helemaal ongeschonden door de Tweede Wereldoorlog: maar liefst 21 kogels doorboorden de romp.
In de jaren vijftig verving de schipper de motor voor een zwaardere, een MWM van 75 pk. En in de zestiger jaren verlengde hij het schip met vier meter en bracht de gangboorden omhoog, waardoor de capaciteit van 124 naar 165 ton ging.
Inmiddels had de RISICO een vurenhouten stuurhut gekregen. Later kwam er een nieuwe stuurhut, die er nog steeds is en waarvan het bovenste deel naar beneden kan worden geklapt. Onder de ramen zijn lange scharnieren bevestigd. In 1970 veranderde de naam in IN-SPE en zo heet het schip nu nog. Vrachtvaren doet IN-SPE niet meer, het is inmiddels een varend woonschip met een vaste ligplaats in Groningen.
Als RISICO, begin jaren zestig in de Westerhaven te Groningen. |
|
Illustraties: |
|
foto gemaakt westerhaven Ggroningen
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
30 m 25 cm |
5 m 25 cm |
1 m 42 cm |
– |
165,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1896 B Gron 1939” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1896 B Gron 1939 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
MWM |
RHS 518D |
93587 |
1955 |
Nieuw |
– |
– |
|