Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14570 |
Vertrouwen |
Luxe Motor |
ijzer |
in 1927 |
Gebr. Van der Laan |
Woubrugge |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Heel Nederland |
Het schip heeft in de eerste jaren allerlei soorten droge lading vervoerd maar vanaf 1955 tot 1960 is er voornamelijk zand mee gevaren. In 1960 is het in gebruik genomen als woonschip. |
Drenthe |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
‘Vertrouwen’ is een luxemotor: dit type schip is rond 1900 voor het eerst in zijn geheel als een motorschip ontworpen, in plaats van de tot dan toe gebruikelijke zeilschepen.
De vorm van het schip is destijds op alle terreinen nieuw ontwikkeld, onder andere goed zichtbaar bij het achterschip. Bij de bouw is in ons achterschip een mooie roef ingetimmerd, met voor die tijd een zekere mate van ongebruikelijk comfort. Samen met het kettingstuurwerk met stuurwiel gaf dit allemaal zo'n verbetering van de arbeidsomstandigheden, dat het type schip al snel de naam "luxemotor" verdiende.
Aanvankelijk heeft het schip allerlei transporten verzorgd, totdat in 1954 schipper
W. Geneugelijk de tweede eigenaar werd en onder de naam ‘Concordia’ als beugelschip is gaan gebruiken. Hierbij werd door het schip zelf gebaggerd. Beugelen was eigen handelsvaart: het ging om het zand, niet om het vervoeren van andermans vracht. Het schip kreeg een zelflosinstallatie waarmee de schipper het zand zelfstandig kon lossen.
Schipper Geneugelijk woonde met zijn vrouw en vijf kinderen in de roef achterop. Het dirksluik voorop gaf toegang tot een kleine ruimte in het voorschip met bedstede, enkele kasten en een ingetimmerd bankje.
Een van de dochters over die tijd: “In het begin stond er een Kromhout gloeikop motor in, daarna inderdaad een Skoda motor: de lagers waren het grootste probleem van deze motor en dat betekende veel pech. In die tijd was alles heel sober! Het was een hard bestaan, maar in die tijd wist je niet beter. En er was geen koelkast, wasautomaat enz aanwezig. De grote wasstukken, bijvoorbeeld lakens werden wel door een kennis aan de wal gedaan.”
In de loop van de jaren zestig heeft dit schip zijn huidige naam ‘Vertrouwen’ ontvangen en is de bedrijfsvaart bijna geheel afgenomen. Vanaf 1967 is het schip voor bewoning gebruikt.
De Vertrouwen ontving op 30 oktober 2021 de officiële status als Varend Monument®. |
|
Illustraties: |
|
De Vertrouwen in de het Gandadok te Gent (B) Gemaakt op/in: 18-07-2015
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Een foto van het schip, toen varend onder de naam Concordia - eigenaar W. Geneugelijk. In deze periode (1934 - 1964) in gebruik als beugelschip.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 85 cm |
4 m 17 cm |
1 m 20 cm |
1 m 90 cm |
83,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “280B LEID 1927” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
280B LEID 1927 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Paulina |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Stork |
AR 213 |
– |
1961 |
Gereviseerd |
2014 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Skoda |
4S410 |
44176 |
– |
– |
1957 |
2014 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
– |
4052 |
– |
– |
1927 |
1957 |
|
Bijzonderheden |
|