Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14599 |
De Vrouw Leentje |
Zeeuwse Poon |
ijzer |
in 1894 |
Vermoedelijk Duyvendijk |
Krimpen aan den IJssel |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen |
Beurtvaarder Goedereede-Dordrecht-Rotterdam. Later transport van aardappelen van West-Brabant naar Dordrecht en Rotterdam. |
Overig/niet genoemd |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Vrouw Leentje is vernoemd naar Leentje Moerkerk, de vrouw van de eerste schipper/eigenaar David de Korte uit Herkingen. Als beurtschipper onderhield hij een vaste dienst tussen Goedereede, Dordrecht en Rotterdam.
Na Davids overlijden hebben zijn zoons er nog mee gevaren, maar in 1922 is het verkocht aan Christiaan en Adrianus Konings uit Fijnaart die het schip de naam "De tijd zal 't leren" gaven. De tijd gaf harde lessen: het waren de crisisjaren voor de oorlog, de zeilende vrachtvaart liep op zijn eind en tot overmaat van ramp voer Christiaan in 1930 de mast er af tegen de spoorbrug in Dordrecht. Dat luidde zijn faillissement in. Christiaan en Adrianus bleven wel nog tot kort na de oorlog eigenaar. In de oorlog zijn er onderduikers met het schip vervoerd en heeft het verborgen gelegen in de Biesbosch.
Na de oorlog is het schip vele malen doorverkocht en heeft o.a. een tijd als woonboot in Maastricht gelegen. In de jaren '70 is het door Jan Koomen volledig gerestaureerd en weer onder zeil gebracht. Sindsdien is het een zeilend charterschip onder de oorspronkelijke naam De Vrouw Leentje.
Dit type werd eind 19e eeuw gebouwd door verschillende werven langs de Hollandse IJssel en wordt tegenwoordig vaak Zeeuwse Poon genoemd. De lijnen komen ook overeen met die van houten Ponen begin 19e eeuw. In oude meetbrieven staat het echter als paviljoenschuit of paviljoenjacht en schippers van Goeree Overflakkee spraken van een IJsseljacht. |
|
Illustraties: |
|
De Vrouw Leentje ca. 1920 Gemaakt op/in: rond 1920
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
de Vrouw Leentje in haar element
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Vrouw Leentje in de thuishaven Herkingen in 1901 Gemaakt op/in: 1901
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.vrouwleentje.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Eigen weblog over het schip |
Wel en wee van een Zeeuwse Poon |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
18 m 00 cm |
4 m 70 cm |
1 m 20 cm |
– |
35,000 ton |
17 m 35 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “9208 B Amst 1985” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
9208 B Amst 1985 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
DA 475 |
B 17717 |
1974 |
Nieuw |
1974 |
– |
|
Bijzonderheden |
De vorige twee eigenaren noemden het scheepstype een Zeeuwse Poon, maar in vooroorlogse documenten kom ik tegen: paviljoenjacht, paviljoenschuit, IJsseljacht. Fotos' op www.vrouweleentje.nl |
|