Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14600 |
Mastodont |
Luxe Motor |
staal |
in 1927 |
A. Apol |
Wirdum |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
noord Nederland.later heel Nederland |
gebouwd als kermisschip voor een draaimolen ,later in de aardappelhandel ,later als bevoorradingschip in de Rotterdamse en Zeeuwse havens |
Buiten Nederland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip is gebouwd in 1927 voor een kermisexploitant, Jan Johannes Koopal uit Leeuwarden, als MARIA voor 9850 gulden met een 1 cilinder Industrie van 24 PK, om rond te varen met een draaimolen in het ruim.
Het is later diverse keren door verkocht.
De vierde eigenaar was aardappelhandelaar Jan Feenstra uit Zwartsluis als LINQUENDA. 20 jaar lang leeg naar Zeeland en geladen met aardappelen terug naar Zwartsluis.
De zesde eigenaar was Demitrios Kokkinos uit Rotterdam als STELMAR, die er mee in de havens voer om zeeschepen te bevoorraden.
Daarna verkocht naar Terneuzen als PETRA in hetzelfde werk maar nu op en rond de Westerschelde.
Hierna door verkocht aan de Rotary club van Kent, Engeland.
Zij kochten het schip om kansarme kinderen vakanties te geven in Frankrijk en noemde het schip KENT PETRA.
Ze hebben het schip uitgeschreven in Nederland en zijn er mee naar Engeland gevaren, waar ze met een paar kleine aanpassingen slaapplaatsen in het ruim hebben gemaakt voor 12 man.
Daarna zijn ze terug gevaren naar Frankrijk waar ze rond voeren in de buurt van Duinkerke en Calais.
In 2000 aangekocht door Leo Aarnoudse die het schip de huidige naam MASTODONT gaf.
Helaas was het schip niet in zijn originele staat te behouden omdat alles door gerot was wegens 20 jaar geen onderhoud te plegen.
Nu dus wel met het originele casco, maar met een aangepaste opbouw als pleziervaartuig varend door Nederland, België, Frankrijk en in de toekomst ook Duitsland. |
|
Illustraties: |
|
schipper Feenstra rond 1930 Gemaakt op/in: rond 1930 Foto: familie van de vierde eigenaar Feenstra uit Zwartsluis.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
21 m 40 cm |
3 m 81 cm |
1 m 31 cm |
– |
48,067 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “35250 B 2012” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
35250 B 2012 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF . M |
615 |
– |
– |
Overig |
2014 |
– |
|
Bijzonderheden |
Eerste meting als Maria: Groningen 23 mei No. 2416. Eerste inschrijving bij het kadaster als No. 358 B Gron 1927
Verkocht naar Engeland en uitgeschreven na verkoop op 23 oktober 1981. Vermeld in het boek van Piet de Greef over de werf van Apol in Wirdum, uitgave 2003. |
|