Norderney

Details over het schip Norderney, BHS nummer 14643


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14643 Norderney Tonnenlegger Staal in 1950 Gust. Ad. Klahn Werft Berlin-Spandau
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Elbe monding en -wadden vanaf Brunsbüttel. Kleine tonnen, steekbakens, tekens, aanduidingen. Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Voormalig Seezeichenschiff SZS Baumrönne van de West-Duitse WSA (Wasser- und Schifffahrtsamt) te Cuxhaven. In dienst aldaar tot april 1993.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Toen Nanny nog Baumrönne heette in bedrijf.
Gemaakt op/in: Tussen 1951 en 1975
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Nanny in de opvaart op de Waal bij Rossum
Gemaakt op/in: 31 juli 2015
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
16 m 80 cm 4 m 04 cm 1 m 40 cm 1 m 60 cm 40,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
MAN W6 V17,5/22A 362481 1950 Gereviseerd 2010
Verhalen over dit schip:
Revisie ter lering en vermaak. Geen MAN overboord.
(Eerder gepubliceerd in Weekblad Schuttevaer van zaterdag 3 juli 2010. Door Hans Heynen). Spaarnestad Motoren Revisie uit Haarlem heeft een 60 jaar oude MAN W6V 17,5/22A motor (150 pk bij 750 toeren) gereviseerd voor het eveneens 60 jaar oude ms Nanny (17 x 4 meter), de voormalige Duitse tonnenlegger Baumrönne uit Cuxhaven. Het revisiebedrijf bouwde twee oude motoren om tot één gereviseerde. "De motor verloor vorig jaar in rap tempo koelvloeistof en de olie werd ineens grijs", vertelt eigenaar Walter Ostendorf. "Na een uitgebreide inspectie bleek de motor eigenlijk niet te redden. De zuigers rammelden in hun voeringen en die waren al overmaats. Het blok zelf bleek danig aangetast omdat er vroeger met zeewater werd gekoeld, wat op de Wadden ook nog eens vol zand zat." Volgens Frans Hof van Spaarnestad Motoren Revisie, had de vorige eigenaar de motor met cement aan elkaar geplakt. Revisie leek dan ook geen optie meer, maar Ostendorf wilde zijn machinekamer dolgraag origineel houden. "In het voorjaar van 2009 hadden we in dok gelegen bij de firma Kramer in Zaandam. Een van de broers Kramer zei toen terloops dat ze nog zo'n motor tussen de bramen hadden staan. "Laat maar komen", zeiden ze, toen ze dat hoorden bij de Spaarnestad. Ze hebben de motor van Kramer helemaal uit elkaar gehaald en tot het laatste boutje schoongemaakt." "Het was voor ons een mooie klus om de kennis over dit type motoren wat op te frissen, maar we zullen het niet gauw een tweede keer doen. Er zitten enorm veel uren in", zegt Hof. "Maar ter lering en vermaak was het een mooi project. De jongere personeelsleden hadden nog nooit zoiets bij de hand gehad." Met zijn 4500 kilo weegt de motor aanzienlijk meer dan huidige motoren in deze vermogensklasse. "Bij moderne motoren levert één cilinder nu evenveel vermogen als alle zes cilinders van deze motor samen. Wat dat betreft is er de afgelopen 60 jaar veel veranderd. Voordeel van de relatief lage belasting is, dat de toleranties groter zijn. "Een tiende meer of minder is bij zo'n motor niet zo'n probleem. Daardoor konden we de beste oude zuigers er met grotere veren terug in zetten en cilindervoeringen honen voor hergebruik. Als dat niet mogelijk was geweest, hadden we 1000 euro per zuiger en 1500 euro per voering moeten uitgeven. Dat was te duur geworden en hadden we er een DAF ingezet." De revisie kostte uiteindelijk rond 35.000 euro. Ostendorf hielp zelf mee met het schoonmaken en ontroesten van het blok en van de onderdelen die voor de revisie waren geselecteerd. "Ostendorf verslijt die motor niet meer", zegt Hof. Spaarnestad Motoren Revisie reviseert normaal motoren voor werkschepen,offshore-installaties en patrouilleschepen van de overheid.
Bijzonderheden
Huidige ligplaats: Amsterdam In eigendom sinds: 31-3-2008