Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14647 |
WL10 |
Garnalenkotter |
staal |
circa 1910 |
onbekend |
– |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Tot 1947 rivieren, daarna IJsselmeer en Wadden |
Oorspronkelijk een beurtscheepje, in 1947 omgebouwd tot viskotter. Er is lang mee gevist op garnalen |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Waarschijnlijk is het schip in 1910 gebouwd als sleepboot. De rechte boeg past bij dat jaar. Diepgang en het robuste berghout wijzen daarop. Ook hebben er patrijspoorten in de huid gezeten. In 1947 is het schip in Smilde bij de scheepswerf van Ruurd van der Werf ingekort, opgeboeid en uitgerust als vissersschip. Een oud meetnummer staat nog omgekeerd in het boeisel aan stuurboord. Het is duidelijk dat materiaal werd hergebruikt, maar niet of dat ook van het schip zelf afkomstig is.
Daarna is ermee gevist onder verschillende visserijnummers: o.a. ST1 en TX47. Het laatste visserijnummer is WL10, WL staat voor Westdongeradeel. Dat is het Friese deel van de Lauwerszee (die binnenzee werd pas in 1969 een meer) met als plaatsen Oostmahorn, Ezumazijl en Paesens-Moddergat. Het schip werd afgedankt, maar de visser is nog actief met het nummer WL 10 op een moderner schip. Wij mogen van hem het nummer blijven voeren, als we maar geen vis aan land brengen. |
|
Illustraties: |
|
voor anker in het Uitgeestermeer Gemaakt op/in: voorjaar 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
CC-BY-NC Als ST1 de haven van Staveren uit
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://staversevissersvloot.nl/?cat=31
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
ST1 1966 tot 1973 |
overzicht van de Staverse vissersvloot |
De site is gemaakt door René Zwaan. Zijn vader viste vroegen met het schip. Een deel van de informatie over het schip is van hem afkomstig. |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
15 m 51 cm |
3 m 52 cm |
1 m 20 cm |
1 m 81 cm |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8806BG1999” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
8806BG1999 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Spriet |
Het was een tijdelijk nummer in het potdeksel dat tot nu toe nog niet vervangen is. |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
– |
– |
– |
Overig |
1956 |
1961 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta |
MD 96 |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|