Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14688 |
SOPHIA |
platkopaak |
ijzer |
in 1915 |
De Volharding |
Alkmaar |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Noord-Holland: Dirkshorn-Alkmaar-Zaandam |
kaas, koek en kunstmest |
Den Bosch en omgeving, Heusden, afgedamde Maas |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Deze Langendijker aak is in 1915 gebouwd door de werf van Nicolaas Witsen / W.F. Stoel & Zn. in opdracht van dhr. J.Kant tbv zijn beurtveer van Dirkshorn op Alkmaar en Zaandam. Op 19 oktober 1915 krijgt "De Veldvrucht" haar eerste meetbrief en in 1928 wordt ze gebrandmerkt.
Ze overleeft de oorlog en eind jaren '40 gaat ze aan het werk in de Rotterdamse haven.
Ze wordt op 2 augustus 1949 opnieuw gemeten, heeft inmiddels een nieuwe naam gekregen "Hafnia II" en is dan in bezit gekomen van de firma N. Frenk, scheepsleverancier in de Rotterdamse haven. Deze scheepsleverancier doet goede zaken in de Rotterdamse haven en belevert in hoogtijdagen zo'n 10% van de 20.000 schepen, die jaarlijks de haven aandoen.
Maar begin jaren '70 gaat het slechter en in december 1972 wordt het schip verkocht aan de firma Hafnia B.V.. Naar verluid wordt ze dan als lasschip ingezet en zo eindigt haar werkzame leven.
Begin jaren '80 wordt ze omgebouwd tot pleziervaartuig, krijgt een kajuit en stuurhut en krijgt ze haar derde naam "Vrouwe Sophia". Ze geniet volop van de vaarwegen in de omgeving van Leerdam, Dordrecht en verblijft veelvuldig in de Biesbosch. Haar huidige naam "Sophia" krijgt ze als ze in 2008 de Brabantse wateren gaat verkennen en daar haar thuishaven krijgt.
Hoewel haar uiterlijk in de loop der jaren sterk is veranderd heeft de stalen schouw nog steeds de originele vorm met een plat voor- en achterschip. |
|
Illustraties: |
|
"De Veldvrucht" gebouwd in 1915 te Alkmaar voor J. Kant, Dirkshorn Gemaakt op/in: 1915
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Veldvrucht van J.Kant, Dirkshorn aan de Dorpstraat te Dirkshorn Foto is genomen tijdens de vordering van paarden in de oorlog '40/'45 Gemaakt op/in: 1940-1945
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Hafnia II van firma N. Frenk te Rotterdam Gemaakt op/in: na de oorlog '40/'45
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Vrouwe Sophia van dhr. Slieker Gemaakt op/in: 1981-2006
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Platkopaak Sophia, 's-Hertogenbosch 2009 Gemaakt op/in: 31-10-2009
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Sophia, 's-Hertogenbosch 2015 Gemaakt op/in: 18-05-2015
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
fam. Kant te Dirkshorn op De Veldvrucht
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
13 m 60 cm |
3 m 10 cm |
1 m 10 cm |
– |
22,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “109BALKM1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
109BALKM1928 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
De Veldvrucht |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “109BALKM1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
109BALKM1928 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
De Veldvrucht |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
? |
– |
? |
– |
Nieuw |
1915 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Peugot |
– |
– |
– |
Overig |
1981 |
2014 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Ford |
Ford 703F-6015-BA |
PB 8E31 |
1970 |
Gereviseerd |
2014 |
– |
|
Bijzonderheden |
gebouwd als motoraakje met roef aan achterzijde
vermoedelijk eind 70'er-jaren omgebouwd naar pleziervaartuig met kajuit en stuurhut
meetnummer Ar561N (1915) en R16938N (1949) |
|