Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14751 |
Tordino |
maatkast |
ijzer |
in 1922 |
Van Aken & Blokland |
Hardinxveld |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Vletwerk in de haven van Rotterdam
IJmuiden
Na motorisatie: overal |
– |
Buiten Nederland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Tordino is gebouwd in 1922 bij ‘van Aken & Blokland’ te Hardinxveld als de Charlotte. Het schip werd n 1968 verkocht Thomas Bultje uit Schiedam. De nieuwe eigenaar herdoopte het schip in Riantho en liet er een nieuwe stuurhut bijbouwen.
In de eerste jaren werd het schip voornamelijk ingezet voor vletwerk in Rotterdam. Pas later deed de schipper er grotere reizen mee.
De Riatho werd verkocht aan Harm Drenth uit Hoogeveen en kreeg een nieuwe naam; Quo Vadis.
De Quo Vadis werd omgebouwd tot motorschip. De Kromhout motor van zijn tjalk verhuisde mee. Door de grootte van de motor werd de roef noodgedwongen verhoogd en kreeg het schip een andere stuurhut. De werken werden op scheepswerf Boterman te Zwolle uitgevoerd.
Niet lang daarna, in 1975 werd het schip uitgerust met een andere motor, een Scania Vabis van 285pk.
In 1978 werd de Quo Vadis verkocht aan A.J. Janssen uit Almelo en herdoopt in Bianca. Behalve een nieuwe motor in 1992, kreeg het schip een nieuwe generator, autokraan, boegschroef en een verhoogde den met aluminium luiken. Men moderniseerde ook grotendeels de roef, die voorzien werd van een centrale verwarming.
De Bianca werd in 2010 verkocht aan Rubicon uit Capelle a/d IJssel en verwierf zijn huidige naam: Tordino. Drie jaar later werd het schip door verkocht aan J. Balvert uit Woerden die ermee bleef varen tot aan zijn pensioen.
Nu doet het schip dienst als museumschip. |
|
Illustraties: |
|
Foto genomen vanaf de brug in Beernem (BE) in januari 2017 Gemaakt op/in: Januari 2017

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.museumschip.be
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
Website van Museumschip Tordino |
Officiële website van het schip |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
46 m 22 cm |
6 m 30 cm |
1 m 00 cm |
2 m 10 cm |
419,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8370 B ROTT 1952” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
8370 B ROTT 1952 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Tordino |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta |
TAMD 122A |
– |
– |
Nieuw |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta |
T-AMD 122 |
– |
1992 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
De Tordino is omgebouwd tot museumschip. Aan boord bevindt zich een museum en een documentatiecentrum over de geschiedenis van de binnenvaart |
|