Nostalgie

Details over het schip Nostalgie, BHS nummer 14761


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14761 Nostalgie Motorsleepboot in 1904 v/d Giessen Krimpen aan de IJssel
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland West Noord-Brabant
Korte geschiedenis van dit schip
1904 als stoomsleepboot op de scheepswerf v/d Giessen te Krimpen aan den IJssel. In opdracht van Sleepdienst rederij Haarlemmermeer (dir. Pannevis) Het schip is te water gelaten in 1904 en gedoopt met de naam "HAARLEMMERMEER V" Bij de nieuwbouw van het schip in 1904 is een Stoominstallatie ingebouwd, bestaande uit, Schotse stoomketel (1vuurs) Fabrikant Suyver te Amsterdam. 2 cilinder compound stoommachine 90 IPK Fabrikant Suyver te Amsterdam. Teboekgesteld in 1951, Brandmerk 931-B-1951 Zwolle, Euro nr. ; 3050 / 931. In 1951 is de sleepboot omgebouwd van stoom naar motorvoortstuwing bij Machinefabriek Leenmans te Zwolle, er is geplaatst een MWM, 150 pk, 4 cilinder. 1951 eigenaar dhr. M.Hartman te Zwolle, scheepsnaam "NEELTJE". 1965 tot 1966 eigenaar Joh. Boele, Zand en Grindhandel te Krimpen aan de Lek. 1966 eigenaar dhr. P. van Raamsdonk te Rotterdam, scheepsnaam "CHRIS-MA". 1966 geplaatst een Volvo Penta type TD.100. AX.254.X. , 210 pk. 1980 tot 1995 diverse eigenaren oa., de heren Terpstra, Wiersma, Roozenburg en Bouw, scheepsnaam "ALBATROS". 1980 geplaatst een GM dieselmotor 6.271, 160 pk. Tot 1985 heeft de sleepboot dienst gedaan als riviersleepboot, maar is na een brand in de accommodatie uit de beroepsvaart genomen. In 1992 is het schip aangekocht door Dhr. J. van Vuuren, herdoopt in "NOSTALGIE". Doordat het schip ontzettend had geleden door achterstallig onderhoud is deze eerst teruggebracht tot zijn oorspronkelijke staat, en van een goed conserveringssysteem voorzien, zodat het voldoende was om voor de komende jaren zorgeloos te kunnen varen. Fase 2. De geÔnstalleerde GM dieselmotor is vervangen door een langzaamlopende voortstuwingsmotor van het merk INDUSTRIE type 2D6, 110 pk. Tevens is de schroefas en roer vernieuwd. Deze INDUSTRIE motor is nieuw geleverd op 11-03-1959 aan v.d.Tak Bergingsbedrijf te Rotterdam voor het schip "RAM" Voordat de INDUSTRIE werd geÔnstalleerd is deze geheel gerevideerd. Sinds 1996 is het schip weer in de vaart Op 24 Februarie 2017 heb ik Freek Licher de Sleper gekocht van dhr. J. Van Vuuren. De naam van het schip blijft Nostalgie.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
18 m 60 cm 4 m 20 cm 1 m 80 cm 9,934 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “931-B-1951 Zwolle”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
931-B-1951 Zwolle - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Industrie 2D6 1959