Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14795 |
Emanuel |
tjalk |
ijzer |
in 1903 |
Barkmeijer |
Briltil |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Noord-Nederland |
Niet bekend |
Noordwest Overijssel en Noordoostpolder |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Emanuel is een tjalk, gebouwd in Groningen voor schipper Willem Bos uit Oudebiltzijl. Hierdoor heeft zij zowel Groningse als Friese kenmerken: een schip met veel laadvermogen dat tegelijkertijd een goede zeiler is.
Met haar oorspronkelijke afmetingen paste de Emanuel precies in de sluizen van de noordelijke provincies. Sybren Boonsta uit Ferwerd nam het schip in 1917 over en liet het in 1920 met twee meter verlengen. Hierdoor steeg het laadvermogen van veertig naar vijftig ton. Het schip groeide dus, net als de waterwegen van die tijd.
In 1931 wisselt de Emanuel opnieuw van eigenaar en krijgt dan ook een nieuwe naam: Risico. Dit duidt erop dat de nieuwe schipper, Gerrit Postma uit Bolsward, is gaan varen in de 'eigen handel'. Je was dan niet alleen verantwoordelijk voor het transport van je lading, maar tevens ook eigenaar van de vracht. Gunstig, als je goedkoop had ingekocht en weer duur kon verkopen, maar andersom gebeurde natuurlijk ook...
In de oorlogsjaren is het schip opnieuw van eigenaar gewisseld. Vanaf 1943 is zij in handen van Freerk Blom uit Hindeloopen.
Pas in 1978 duikt het schip weer op in de boeken als Eduard de Boer uit Makkum haar overneemt en haar samen met zijn zus en zwager verbouwt tot haar huidige indeling. Zij krijgt in die tijd niet alleen een geheel nieuw tuig, maar ook haar eerste motor. Voortaan vaart het schip vanuit Zwartsluis als één van de eerste charterschepen onder de vlag van Stichting NIVOS en krijgt zij weer haar oorspronkelijke naam: Emanuel.
In 1987 komt het schip in eigendom van zeilschool De Optimist in Akkrum. Schipper George Klos onderneemt in die tijd vele tochten met jongeren op de Friese meren.
Vlak voor de wisseling van de eeuw dient zich opnieuw een nieuwe eigenaar aan. De Emanuel wordt dan gebuikt als jeugdherbergschip op een camping bij Elahuizen en raakt daar langzaamaan in verval.
Via een handelaar komt het schip in 2014 terecht bij de huidige eigenaren. Maren en Maik Overbosch hebben het schip opnieuw onder zeil gebracht en gebruiken haar nu voor recreatieve vaarten en evenementen. Af en toe dingt de Emanuel ook mee bij wedstrijden zoals de Mattenschippersrace of Strontrace. De nieuwe thuishaven is Zwolle. |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
18 m 60 cm |
3 m 78 cm |
0 m 75 cm |
– |
50,000 ton |
14 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “144 B Leeuw 1931” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
144 B Leeuw 1931 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mercedes |
OM 615 |
– |
1980 |
Nieuw |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Meetnummer: L619n
Vorige eigenaar: Gebr. Los leeuwarden
Uw eigendom sinds: Dec 2014 |
|