Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14861 |
Wantij |
Waalschokker |
ijzer |
in 1920 |
Eltink |
Beneden Leeuwen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
rivier-visserij tot aan de Boven-Rijn |
– |
Noord-Holland noord (incl Westfriesland) |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Vanaf 1911 tot 1914 zijn er in Beneden Leeuwen, Druten, Nijmegen en Millingen een tiental schokkers, voor de ankerkuil visserij, gebouwd.
Tijdens de eerste wereldoorlog lag de bouw van nieuwe schokkers volledig stil. In de jaren twintig begon men weer aan de schokker-bouw.
Er waren toen twee werven die schokkers bouwden: de werf in Beneden-Leeuwen van Eltink en de werf van Janssen in Druten.
De laatste schokker werd in 1937 gebouwd door de zonen van Eltink. Uit de periode tussen 1920 en 1937 zijn er zo'n tien schokkers gekend.
Vissen met de schokker
Men kan stellen dat de schokker diende om de kuil open te houden in de stroom. Overdag lag de schokker bij en s'nachts viste hij in de sterkste stroom. Dat kon vanaf half Mei tot eind Oktober op dezelfde plaats zijn. Er werd incidenteel voor de wind gezeild naar een visplaats. Dat gebeurde vroeger tot onderaan in Duitsland toe. Er was meestal nog wel een oud tuig aan boord. Maar wanneer de schepen in Mei naar de visplaatsen vertrokken werden de meeste gesleept.
Zoals uit bovenstaand wel blijkt heeft men nooit veel aandacht besteed aan de zeileigenschappen van de schokker. Veel belangrijker was dat het schip zo min mogelijk rankte, terwijl de mast zo lang mogelijk was. Met een lange mast brak men minder makkelijk kuilhouten. |
|
Illustraties: |
|
WaalschokkerWantij Gemaakt op/in: mei 2018

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Waalschokker vissend achter een stuw Foto: Archief Harry de Groot.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
15 m 55 cm |
5 m 05 cm |
1 m 20 cm |
– |
30,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “12139BG2004” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
12139BG2004 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
615 |
– |
1992 |
– |
– |
– |
|