Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14877 |
Nostalgie |
Motorsleepboot |
Staal |
in 1930 |
Botje Ensing & Co |
Groningen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland, voornamelijk de Noordelijke provincies |
sleepwerk |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De sleepboot is gebouwd als houtboot voor Congo (Afrika) bij Botje Ensing &Co aan het Hoendiep te Groningen, toen de order niet doorging werd de sleepboot verkocht aan Cornelis Fokkema uit Groningen.
De naam werd toen RIVAL, (Rijkdom In Voorspoed Arbeid en Liefde).
Brandmerk is - 47 B Apping 1930
Cornelis Fokkema heeft bij de Bronsmotorenfabriek de Bronsmotor 1TB met 35Pk en 320 toeren gekocht en daar ook laten plaatsen.
De noordelijke provincies werden toen vooral aangedaan en zeker tijdens de bietencampagne was er veel werk. In 1948 moest Cornelis ivm ziekte de sleepboot verkopen.
De nieuwe eigenaar werd Pieter Bos uit Groningen.
De naam werd toen HIRZO (2) en het vaargebied werd ook groter, de Eems, het IJsselmeer en de Maas kwamen nu ook aan bod. In 1964 werd de sleepboot verkocht aan Piet van der Veen uit Garrelsweer, deze man had een baggerbedrijfje. De naam werd toen RIEK.
In 1975 ging de sleepboot van de beroepsvaart naar de recreatievaart.
Eigenaren recreatievaart:
J.Merkens en K.Wiegel uit Utrecht (RIEK van 1975 tot 1991).
J van Liempt uit Doorn (RIEK van 1991 tot 1993).
K Zillig uit Driebergen (RIEK van 1993 tot 2011).
R Bos en M.Katuin uit Foxhol (NOSTALGIE van 2011 tot 2013).
In december 2013 heeft Ad Langelaar uit Wilnis de NOSTALGIE gekocht en is de ligplaats Vinkeveen geworden.
In de vele jaren dat de sleepboot bestaat is er eigenlijk maar weinig veranderd, ook in de machinekamer niet....daar staat nu nog steeds de eerste motor die in 1930 geplaatst is. |
|
Illustraties: |
|
Mei 2015, Vinkeveen Gemaakt op/in: mei 2015
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
10 m 86 cm |
3 m 06 cm |
1 m 25 cm |
– |
4,762 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “47 B Apping 1930” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
47 B Apping 1930 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
RIVAL |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Bronsmotor |
1TB |
5121 |
1930 |
Nieuw |
1930 |
– |
|
Bijzonderheden |
meetnummers: G3040N
vorige eigenaar: Roy Bos
overige bijzonderheden: In de sleepboot staat nog de eerste motor.....Bronsmotor type 1TB uit 1930. Motornummer 5121, 35Pk bij 320 rpm |
|