Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14976 |
Seafox |
Directievaartuig |
ijzer |
voor 1945 |
onbekend |
onbekend |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Rivieren |
– |
Noord-Holland noord (incl Westfriesland) |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De oudste gevonden informatie stamt uit 1947 onder boegnummer GB X. Mogenlijk was ze hier net in dienst gesteld voor het 2e regiment pontonniers als directievaartuig waar ze onder boegnummer 168 verder dienst heeft gedaan. Tussen 1947 en 1950 lijkt het dak van de achterroef veranderd te zijn. Maar dit is moeilijk te zien op foto's. Omstreeks 1960 is de opbouw en motor vernieuwd.
In de romp zijn sporen van een fundatie gevonden achter de stuurhut. Aangezien de machinekamer voorin staat is het mogenlijk dat hier ooit een stoomketel gestaan heeft. Ook omdat dit niet op een motor fundatie lijkt. Gezien de rijksvaartuigen na de oorlog een heel andere bouwwijzen hadden en omdat de romp volledig is geklonken denk ik dat ze van voor de oorlog moet zijn, misschien als nederlands vaartuig maar ook mogenlijk als vaartuig van de kriegsmarine welke na de oorlog in beslag genomen is door de geallieerden. |
|
Illustraties: |
|
Gemaakt op/in: 8 juli 2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
14 m 72 cm |
3 m 20 cm |
1 m 35 cm |
– |
19,500 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
General motors detroit diesel |
6-71 |
6a-97059 |
1961 |
Nieuw |
1961 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
General motors detroit diesel |
6-71 |
41762 |
1961 |
Overig |
2017 |
– |
|
Bijzonderheden |
meetnummers:
vorige eigenaar:
overige bijzonderheden: |
|