Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14019 |
Marie-Lou |
Kaarselade |
– |
in 1878 |
Peltenburg |
Haarlem |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Leiden - Haarlem - amsterdam |
Bloembollen, groenten, wijn |
Buiten Nederland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
We schrijven 1878. De schoonbroers Casander en Van der Jagt uit Hillegom dienen een nieuw schip te laten bouwen om hun afgedankte houten schuit te vervangen.
Het moet best een moeilijke beslissing geweest zijn om, ofwel voor de eeuwenoude houten constructie, te kiezen dan wel voor een nieuw fenomeen: een schip opgebouwd uit ijzer.
De werf Peltenburg te Haarlem was zes jaar eerder, naar Engels voorbeeld, ook gestart met de bouw van ijzeren schepen, welleswaar gebouwd naar houten voorbeelden.
Door in 1878 hun keuze op ijzer te laten vallen, is op vandaag nog een van de top-drie oudste ijzeren binnenvaarders nog in ons midden.
Opmerkelijk is dat het schip al die tijd is blijven varen, waardoor het in tegenstelling tot andere historische schepen, altijd aangepast is geweest aan zijn nieuwe functie.
Waar oorspronkelijk bloembollen,/groenten/fruit en op de terugtocht vanuit Amsterdam meestal wijn werd vervoerd, hebben de ideale maten van dit schip ervoor gezorgd dat het ook een veertig jaar mest heeft vervoerd naar boeren gelegen aan ondiepe wateren. Toen het in 1973 op de sloop dreigde te komen wist een recreatieve schipper deze casco te redden van de sloop en om te bouwen naar een jacht die zonder enige hindernis alle binnenwaters kon bevaren en nog lang zal blijven bevaren. |
|
Illustraties: |
|
Tekst staat op illustratie Gemaakt op/in: 1904
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Marie-Lou in thuishaven Drongen 2004 Gemaakt op/in: 2004
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Haven Hillegom Gemaakt op/in: 1904 Foto: Nauta.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
15 m 75 cm |
3 m 50 cm |
– |
– |
30,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
475 |
– |
– |
Gereviseerd |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
475 |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
"Tijd is de grote ziel van alle dingen" Erwin Mortier |
|
Bijzonderheden |
ligplaats: Drongen (België) Schip is van type Kaarselade
achterschip in S-spant
opgedeeld in 3 stukken door 2 tussenschotten met achteraan een roef en vooraan een vooronder |
|