Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14049 |
Kromhout |
Steilsteven |
ijzer |
in 1907 |
't Kromhout, D. Goedkoop Jr. |
Amsterdam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zuiderzee - Noordzee - Waddden-Oostzee-Grote Rivieren |
Demonstratievaartuig voor de Kromhout 20 pk, 1 cylinder , Petroleummotor |
West Noord-Brabant |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Zeehond, ex Kromhout VI, ex Batava, ex Dahaja.
Bouwjaar 1907, werf ’t Kromhout, Hoogte Kadijk te Amsterdam
De Kromhout werd gebouwd als directievaartuig / demonstratieschip, bouwnummer 487, voor de Kromhout 1 cylinder 20 pk petroleummotor, motornummer 172.
De Kromhout VI nam in 1907 en 1908 met veel succes deel aan zgn. Betrouwbaarheids-wedstrijden. De schipper die aan een vooraf vastgestelde route deelnam was verplicht het verwachtte brandstof gebruik, de vaartijd en het toerental van de motor gedurende de tocht vooraf aan de wedstrijdleiding door te geven. Een waarnemer aan boord noteerde tijdens de vaart regelmatig de meterstanden. De Kromhout heeft in 1907 en 1908 aan 17 wedstrijden deelgenomen en won daarbij 16 eerste prijzen.
Het succes van de Kromhoutmotor leidde ertoe dat in 1908 een nieuwe fabriek voor de productie van Kromhoutmotoren werd gebouwd in Amsterdam-Noord.
Zowel interieur als exterieur anno nu, op enkele kleine details na, is hetzelfde als toen de Kromhout VI in 1907 gebouwd werd. Sinds 1956 staat er geen Kromhout meer in de machinekamer.
Na enkele eigenaren en naam wisselingen werd de Dahaja in 1919 gekocht door Dr. P.J. Vlekke, directeur van de Suikerfabriek uit Stampersgat. In 1943 werd de naam Dahaja gewijzigd in Zeehond.
Onderweg krijgen wij nog vaak de vraag: “ Is dit de Zeehond van de Suikerfabriek die in de campagnetijd bietenschepen ophaalde bij de sluis in Dintelsas en bij de suikerfabriek in Dinteloord ook voor de wal bracht . In 2021 heb ik het boek De Kromhout uit 1907 en haar 8 eigenaren uitgegeven. |
|
Illustraties: |
|
Dit is de nieuwe tijd ! ( 1907 ) Directievaartuig van de Kromhoutmotoren fabriek Gemaakt op/in: 1907
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Dit is 1907, de nieuwe tijd Gemaakt op/in: 1907
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
15 m 17 cm |
3 m 24 cm |
1 m 50 cm |
– |
22,000 ton |
10 m 70 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “A2471N” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
A2471N |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Kromhout |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Perkins |
4236 |
– |
1970 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Daan Goedkoop bouwde de Kromhout als demonstratieschip voor de door zijn broer Jan Goedkoop gebouwde 1 cylinder, 20 HP, petroleum motor . Doel van de bouw was om de betrouwbaarheid van de Kromhout motor aan te tonen. |
|