Zeldzaamheid

Details over het schip Zeldzaamheid, BHS nummer 14100


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14100 Zeldzaamheid motorsleepboot/opduwer ijzer in 1927 N.V. C. Appelo Scheepswerf Zwartsluis
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland nvt Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Dit scheepje is gebouwd als 'Havendienst Nijkerk’. Opdrachtgever was de gemeente Nijkerk (Gelderland). Deze heeft het bootje van 1927 tot 1932 in eigendom gehad. Uit het raadsbesluit van mei 1927 blijkt dat het bootje de plaatselijke baggermolen moest verslepen om de Arkervaart (tussen Nijkerk en de Zuiderzee) versneld op diepte te kunnen houden. Gerrit van der Kamp voer in die tijd als jonge schippersknecht mee. Een foto uit die tijd kregen we van zijn dochter.

De tweede eigenaar (1936-1961) was Harmannus De Vroome uit Smilde. De Vroome heeft het bootje gekocht in Hardinxveld via een advertentie in Weekblad Schuttevaer van 15 februari 1936. Hij noemde de sleepboot Martha. Volgens het kasboekje dat we via zijn familie in bezit kregen is de Vroome op 18 april 1936 gaan varen. Hij woonde jarenlang in het voorondertje van het sleepbootje en sleepte vooral schepen over de Drentse Hoofdvaart. Hij werd ook wel "Mans van het bootje" genoemd. In de Tweede Wereldoorlog werd het scheepje gevorderd door de Duitsers. Mans kreeg het na de oorlog met schade terug (gescheurde kop van de motor), liet de boel repareren en ging weer varen.

De derde eigenaar (1961-1989) was Eppo Wieringa uit Groningen. Wieringa heeft het bootje gekocht om het te gebruiken als opduwer bij zijn Hasselteraak Dankbaarheid. Het inbouwen van een motor in het schip kostte te veel geld en laadruimte. Het varen met een opduwer was toen eigenlijk al 'passé'. Eind jaren zestig meert Wieringa af in Groningen en vindt een baan aan de wal. In 1989 wordt het sleepbootje doorverkocht.

Huidige eigenaren zijn Eddie Douma en Marja Goud. 1998-heden. Zij hebben tussen 2000 en 2009 de opduwer en de aak grondig gerestaureerd. Eddie gaf het sleepbootje de naam Zeldzaamheid.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De ZELDZAAMHEID uit 1927 bij de reunie 2011 van de LVBHB in Sneek.
Gemaakt op/in: 22 juli 2011, 17:56:20
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Havendienst Nijkerk in 1931.
Gerrit van der Kamp staat in het gangboord.
Gemaakt op/in: circa 1931
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Zeldzaamheid varend op de Zaan ter hoogte van de Zaanse Schans
Gemaakt op/in: 24 maart 2012
Foto: Marja Goud.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Zeldzaamheid_%28tugboat,_1927%29
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Basis voor Wikipedia artikelen (Schrijf het artikel zelf !) Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen -
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.zeldzaamheid.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
eigen website Geschiedenis en restauratie van motorsleepboot Zeldzaamheid en hasselteraak Dankbaarheid geschiedenis en dagboek van restauratie van beide schepen
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
7 m 00 cm 2 m 33 cm 1 m 00 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout M1 4330 1927 Nieuw 1927 2000
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout M1 6988 1933 Gereviseerd 2004