Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14100 |
Zeldzaamheid |
motorsleepboot/opduwer |
ijzer |
in 1927 |
N.V. C. Appelo Scheepswerf |
Zwartsluis |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland |
nvt |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit scheepje is gebouwd als 'Havendienst Nijkerk’. Opdrachtgever was de gemeente Nijkerk (Gelderland). Deze heeft het bootje van 1927 tot 1932 in eigendom gehad. Uit het raadsbesluit van mei 1927 blijkt dat het bootje de plaatselijke baggermolen moest verslepen om de Arkervaart (tussen Nijkerk en de Zuiderzee) versneld op diepte te kunnen houden. Gerrit van der Kamp voer in die tijd als jonge schippersknecht mee. Een foto uit die tijd kregen we van zijn dochter.
De tweede eigenaar (1936-1961) was Harmannus De Vroome uit Smilde. De Vroome heeft het bootje gekocht in Hardinxveld via een advertentie in Weekblad Schuttevaer van 15 februari 1936. Hij noemde de sleepboot Martha. Volgens het kasboekje dat we via zijn familie in bezit kregen is de Vroome op 18 april 1936 gaan varen. Hij woonde jarenlang in het voorondertje van het sleepbootje en sleepte vooral schepen over de Drentse Hoofdvaart. Hij werd ook wel "Mans van het bootje" genoemd. In de Tweede Wereldoorlog werd het scheepje gevorderd door de Duitsers. Mans kreeg het na de oorlog met schade terug (gescheurde kop van de motor), liet de boel repareren en ging weer varen.
De derde eigenaar (1961-1989) was Eppo Wieringa uit Groningen. Wieringa heeft het bootje gekocht om het te gebruiken als opduwer bij zijn Hasselteraak Dankbaarheid. Het inbouwen van een motor in het schip kostte te veel geld en laadruimte. Het varen met een opduwer was toen eigenlijk al 'passé'. Eind jaren zestig meert Wieringa af in Groningen en vindt een baan aan de wal. In 1989 wordt het sleepbootje doorverkocht.
Huidige eigenaren zijn Eddie Douma en Marja Goud. 1998-heden. Zij hebben tussen 2000 en 2009 de opduwer en de aak grondig gerestaureerd. Eddie gaf het sleepbootje de naam Zeldzaamheid. |
|
Illustraties: |
|
De ZELDZAAMHEID uit 1927 bij de reunie 2011 van de LVBHB in Sneek. Gemaakt op/in: 22 juli 2011, 17:56:20 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Havendienst Nijkerk in 1931. Gerrit van der Kamp staat in het gangboord. Gemaakt op/in: circa 1931
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Zeldzaamheid varend op de Zaan ter hoogte van de Zaanse Schans Gemaakt op/in: 24 maart 2012 Foto: Marja Goud.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Zeldzaamheid_%28tugboat,_1927%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikelen (Schrijf het artikel zelf !) |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.zeldzaamheid.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
eigen website |
Geschiedenis en restauratie van motorsleepboot Zeldzaamheid en hasselteraak Dankbaarheid |
geschiedenis en dagboek van restauratie van beide schepen |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
7 m 00 cm |
2 m 33 cm |
1 m 00 cm |
– |
– |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
M1 |
4330 |
1927 |
Nieuw |
1927 |
2000 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
M1 |
6988 |
1933 |
Gereviseerd |
2004 |
– |
|