Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14107 |
Pax |
schoeneraak |
ijzer |
in 1908 |
Fa H.J.Smit en zonen |
Zoutkamp |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
kustwateren en Oostzee |
– |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
1908: Dit schip is als eerste uit een serie van vier zeeschepen gebouwd.
1909: Schipper/eigenaar G.H.Huizer (1880) uit Groningen steekt van wal.
1916: Het schip wordt voor 32.000 gulden verkocht naar Zweden.
1917: Het schip wordt diverse keren doorverkocht. Er was een levendige handel, want veel scheepsruimte ging door de Eerste Wereldoorlog verloren. In 1918 is de verkoopprijs opgelopen tot 56.000 Zkr. (ruim 60.000 gulden).
1922: Een 32 pk motor, gekocht bij de Ohlssons Motorfabrik te Södertälje, wordt ingebouwd.
1922: Op 24 juni loopt het schip vast op de rotsen met een vracht cement in. Met aanzienlijke schade wordt het weggesleept naar een scheepswerf in Hjalmaren.
1925: Verkoop voor 15.000 Zkr. naar Nordvik. Nieuwe naam: Verona.
1925: Op 30 augustus om 00:15 uur slaat het schip met een vracht sojaolie lek op de kust en zinkt. Schip wordt geborgen en weer gerepareerd.
1934: Inbouw van een June Munktell 2 cyl. 2 takt dieselmotor van 80 pk.
1935 – 1979: In deze periode wordt het schip ook regelmatig doorverkocht. Het schip ondergaat een ombouw waarbij de zeiltuigage van boord gaat en midden in het voorruim een stalen mast wordt geplaatst om te laden en lossen.
1980: Verkoop naar Amsterdam. De eigenaar vervangt de roef door een fraai stalen exemplaar en neemt ook de rotte dekken ter hand. Om te blijven drijven op de slechte onderzijde stort hij 46 m3 beton tussen de spanten.
2010: Aankoop door de huidige eigenaar die begint met de volgende restauratie: beton eruit en 180 m2 scheepshuid vervangen.
2010: Aankoop door de huidige eigenaar die begint met de volgende restauratie: beton eruit en 180 m2 scheepshuid vervangen. |
|
Illustraties: |
|
De 46 m3 beton is eruit, het casco drijft weer, Gemaakt op/in: februari 2011

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Met houten hoofdmast, bezaan en nog orginele hoofdruim grootte Gemaakt op/in: net na de oorlog

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De houten mast is naar voren geplaatst, het luikhoofd is vergroot. De houten mast staat nu op het voorruim De bezaanmast is ook nog aanwezig. Gemaakt op/in: na de oorlog

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Onder zeil met hulpmotor. Ook de zijzwaarden zitten er nog aan en dus zal de kielbalk nog ontbreken. Gemaakt op/in: 1920

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Met stalen hijsmast, geladen, met 100pk toch een flinke gang erin Gemaakt op/in: 25-08-1959 te Stockholm

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De houten voormast staat al wel op het hoofdruim, en de bezaanmast is nog aanwezig. Hoepels om de mast, maar geen zeilen meer te zien. een erg mooi sloepje in de davids Gemaakt op/in: 07-06-1969 te Södertälje Zweden

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De laatste vrachtschipper van de Verona verteld: Ik heb drie jaar lang met keukenapparatuur (wasmachine's strijkbouten etc.)langs de Zweedse oostkust gevaren als winkel. Veel details op het voorschip duidelijk in beeld Gemaakt op/in: 05- 1972 te Liding� te Zweden

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Zijaanzicht van de Verona ex Pax. Gemaakt op/in: jaren zeventig

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Vooraanzicht SB zijde, lokatie helaas onbekend Gemaakt op/in: 1973

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Te verpauperen in aan de Amsterdamse Borneokade Gemaakt op/in: 14-08-2007

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Buiten op de Baltische zee nabij het eiland Öland. De schepen vechten in konvooi om door het pakijs in de haven van Degerhamn te te komen. Links de tjalk Karin (Hoogezand 1901, ex Karen,ex Voorwaarts) dan de Verona(ex Pax) en rechts de Solamit (ex A.C.Fries, ex Alwine, ex Anna Gebr.Bodewes Martenshoek 1912) Gemaakt op/in: tussen 1935 en 16/3/1945 omdat de Karin toen een galeas rig kreeg Foto: mogelijk door Bo Faurschou.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.xs4all.nl/~friebel/
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Op de ene website staan filmpjes van de werf, de foto's staan op picasa. |
Verbouwing van het casco vanaf januari 2011 |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://picasaweb.google.com/110023614653258556702
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Fotoverslag restauratie vanaf maart 2012 tot heden |
fotoserie van de restauratie van de pax |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
28 m 00 cm |
5 m 64 cm |
1 m 10 cm |
2 m 19 cm |
136,497 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “AM 2767 N” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
AM 2767 N |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Pax |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8932 B AMST 1984” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
8932 B AMST 1984 |
- |
Pax |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Ohlsson Motorfabrik te Sodertalje |
– |
– |
1922 |
Overig |
1922 |
1934 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
June Munktell |
– |
– |
– |
Nieuw |
1934 |
1944 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
June Munktell |
– |
– |
– |
Overig |
1944 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
June Munktell |
– |
onbekend |
1934 |
Nieuw |
1934 |
2017 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta |
TMD70 |
onbekend |
1984 |
Gereviseerd |
2017 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Vakantie 2019 |
We schrijven Vakantie 2019. Voort t eerst van mijn leven niet varen met een schip, de kinderen willen naar het buitenland. Zoeken waar naar toe, wordt er gekozen voor het Gardameer te Italie. De locatie leent zich prima voor een dagtocht naar....Verona, de vroegere naam van de Pax. Een dag voordat we naar Verona gaan een mailtje van ene G.Huiser. Of dit schip nou niet toevallig door zijn opa bevaren is als eerste eigenaar..Tja met zo'n naam kan dat niet anders dan een match wezen..; we nemen nog contact met U op. In Verona , geweldige stad, veel overeenkomsten met het schip; mooie details en zware gebouwen.
Terug van Italie begon het toch te knagen; zou die laatste schipper nog leven daar in Zweden? Bij de verkoop van de June Munktell reageerde ook Hans-Christen uit Stockholm en die wist mij in 2016 te vertellen dat de goede man er nog was. Nu, drie jaar later bleek Ake Osterman met 99 jaar nog alive and kickin. Dus van Italie door naar Zweden. Daar de pont voor twee uur naar het eiland Gallno.Voorts nog een half uurtje lopen en daar waren we, bij de laatste vrachtschipper van de Pax, ex Verona. Foto's en verhalen met Hans Christen als tolk en reisleider, wat een avontuur.
Terug van Zweden staat een paar dagen later de kleinzoon van de eerste eigenaar ineens op de kade. Voor hem minstens zo confronterend dat schip als voor mij de foto's die hij bij heeft...zoveel geschiedenis in drie weken, gewoon bizar! |
|