Pax

Details over het schip Pax, BHS nummer 14107


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14107 Pax schoeneraak ijzer in 1908 Fa H.J.Smit en zonen Zoutkamp
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
kustwateren en Oostzee Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
1908: Dit schip is als eerste uit een serie van vier zeeschepen gebouwd.
1909: Schipper/eigenaar G.H.Huizer (1880) uit Groningen steekt van wal.
1916: Het schip wordt voor 32.000 gulden verkocht naar Zweden.
1917: Het schip wordt diverse keren doorverkocht. Er was een levendige handel, want veel scheepsruimte ging door de Eerste Wereldoorlog verloren. In 1918 is de verkoopprijs opgelopen tot 56.000 Zkr. (ruim 60.000 gulden).
1922: Een 32 pk motor, gekocht bij de Ohlssons Motorfabrik te Södertälje, wordt ingebouwd.
1922: Op 24 juni loopt het schip vast op de rotsen met een vracht cement in. Met aanzienlijke schade wordt het weggesleept naar een scheepswerf in Hjalmaren.
1925: Verkoop voor 15.000 Zkr. naar Nordvik. Nieuwe naam: Verona.
1925: Op 30 augustus om 00:15 uur slaat het schip met een vracht sojaolie lek op de kust en zinkt. Schip wordt geborgen en weer gerepareerd.
1934: Inbouw van een June Munktell 2 cyl. 2 takt dieselmotor van 80 pk.
1935 – 1979: In deze periode wordt het schip ook regelmatig doorverkocht. Het schip ondergaat een ombouw waarbij de zeiltuigage van boord gaat en midden in het voorruim een stalen mast wordt geplaatst om te laden en lossen.
1980: Verkoop naar Amsterdam. De eigenaar vervangt de roef door een fraai stalen exemplaar en neemt ook de rotte dekken ter hand. Om te blijven drijven op de slechte onderzijde stort hij 46 m3 beton tussen de spanten.
2010: Aankoop door de huidige eigenaar die begint met de volgende restauratie: beton eruit en 180 m2 scheepshuid vervangen.
2010: Aankoop door de huidige eigenaar die begint met de volgende restauratie: beton eruit en 180 m2 scheepshuid vervangen.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De 46 m3 beton is eruit, het casco drijft weer,
Gemaakt op/in: februari 2011
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Met houten hoofdmast, bezaan en nog orginele hoofdruim grootte
Gemaakt op/in: net na de oorlog
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De houten mast is naar voren geplaatst, het luikhoofd is vergroot. De houten mast staat nu op het voorruim
De bezaanmast is ook nog aanwezig.
Gemaakt op/in: na de oorlog
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Onder zeil met hulpmotor. Ook de zijzwaarden zitten er nog aan en dus zal de kielbalk nog ontbreken.
Gemaakt op/in: 1920
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Met stalen hijsmast, geladen, met 100pk toch een flinke gang erin
Gemaakt op/in: 25-08-1959 te Stockholm
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De houten voormast staat al wel op het hoofdruim, en de bezaanmast is nog aanwezig.
Hoepels om de mast, maar geen zeilen meer te zien. een erg mooi sloepje in de davids
Gemaakt op/in: 07-06-1969 te Södertälje Zweden
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De laatste vrachtschipper van de Verona verteld: Ik heb drie jaar lang met keukenapparatuur (wasmachine's strijkbouten etc.)langs de Zweedse oostkust gevaren als winkel.
Veel details op het voorschip duidelijk in beeld
Gemaakt op/in: 05- 1972 te Liding� te Zweden
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Zijaanzicht van de Verona ex Pax.
Gemaakt op/in: jaren zeventig
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Vooraanzicht SB zijde, lokatie helaas onbekend
Gemaakt op/in: 1973
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Te verpauperen in aan de Amsterdamse Borneokade
Gemaakt op/in: 14-08-2007
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Buiten op de Baltische zee nabij het eiland Öland. De schepen vechten in konvooi om door het pakijs in de haven van Degerhamn te te komen. Links de tjalk Karin (Hoogezand 1901, ex Karen,ex Voorwaarts) dan de Verona(ex Pax) en rechts de Solamit (ex A.C.Fries, ex Alwine, ex Anna Gebr.Bodewes Martenshoek 1912)
Gemaakt op/in: tussen 1935 en 16/3/1945 omdat de Karin toen een galeas rig kreeg
Foto: mogelijk door Bo Faurschou.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.xs4all.nl/~friebel/
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Op de ene website staan filmpjes van de werf, de foto's staan op picasa. Verbouwing van het casco vanaf januari 2011 -
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://picasaweb.google.com/110023614653258556702
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Fotoverslag restauratie vanaf maart 2012 tot heden fotoserie van de restauratie van de pax -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
28 m 00 cm 5 m 64 cm 1 m 10 cm 2 m 19 cm 136,497 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “AM 2767 N”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
AM 2767 N Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Pax -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8932 B AMST 1984”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
8932 B AMST 1984 - Pax -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Ohlsson Motorfabrik te Sodertalje 1922 Overig 1922 1934
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
June Munktell Nieuw 1934 1944
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
June Munktell Overig 1944
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
June Munktell onbekend 1934 Nieuw 1934 2017
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Volvo Penta TMD70 onbekend 1984 Gereviseerd 2017
Verhalen over dit schip:
Vakantie 2019
We schrijven Vakantie 2019. Voort t eerst van mijn leven niet varen met een schip, de kinderen willen naar het buitenland. Zoeken waar naar toe, wordt er gekozen voor het Gardameer te Italie. De locatie leent zich prima voor een dagtocht naar....Verona, de vroegere naam van de Pax. Een dag voordat we naar Verona gaan een mailtje van ene G.Huiser. Of dit schip nou niet toevallig door zijn opa bevaren is als eerste eigenaar..Tja met zo'n naam kan dat niet anders dan een match wezen..; we nemen nog contact met U op. In Verona , geweldige stad, veel overeenkomsten met het schip; mooie details en zware gebouwen. Terug van Italie begon het toch te knagen; zou die laatste schipper nog leven daar in Zweden? Bij de verkoop van de June Munktell reageerde ook Hans-Christen uit Stockholm en die wist mij in 2016 te vertellen dat de goede man er nog was. Nu, drie jaar later bleek Ake Osterman met 99 jaar nog alive and kickin. Dus van Italie door naar Zweden. Daar de pont voor twee uur naar het eiland Gallno.Voorts nog een half uurtje lopen en daar waren we, bij de laatste vrachtschipper van de Pax, ex Verona. Foto's en verhalen met Hans Christen als tolk en reisleider, wat een avontuur. Terug van Zweden staat een paar dagen later de kleinzoon van de eerste eigenaar ineens op de kade. Voor hem minstens zo confronterend dat schip als voor mij de foto's die hij bij heeft...zoveel geschiedenis in drie weken, gewoon bizar!