Borneo

Details over het schip Borneo, BHS nummer 14111


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14111 Borneo Amsterdammer in 1938 Het Fort (de Vriesch Lentsch) Nieuwendam- Amsterdam-Noord
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Binnenstad en haven Amsterdam Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied
Korte geschiedenis van dit schip
"VarendMonument" klasse A. (no 60)Historie
.”BORNEO” Gebouwd in opdracht van Stoomvaart Maatschappij Nederlanden en afgeleverd in September 1938, door werf ‘Het Fort’ te Nieuwendam. Later is deze werf overgenomen door ‘de Fries Lentsch’ . Naast de sleepboot Borneo voeren in die tijd zusterschepen onder de namen : Celebes, Java, en Sumatra. Het schip, van het type ‘Amsterdammer’ bevindt zich in authentieke staat . Gescheiden delen te weten een voorroef,machinekamer , stuurhuis, en achterroef en dek met een zitbank geplaats op het huis van de machinekamer zijn typisch de karakteristieken van de “Amsterdammer”. De motor van het type ‘ Kromhout 2H2’ is een lage druk 2 takt motor , maakt 300 toeren en wordt met 25 bar perslucht gestart. De bediening van de motor geschiedde door de machinist die in de machinekamer werkzaam was en de beschikking had over een lederen bank(nog aanwezig). Het interieur bevindt zich in oorspronkelijke staat met fraaie teakhouten betimmering en oorspronkelijke dertiger jaren verlichtingslampen. Tijdens de bouw is per ongeluk de breedte van de tekening inclusief berghout ‘gelezen’ , waardoor de totale breedte van het schip op ruim 4 meter is gekomen. Het schip is ontworpen voor het vaargebied in en rondom het IJ. Het assisteerde de grote oceaan schepen die op ‘de Oost ‘voeren naar hun afmeer plaatsen aan de Java kade . De boot werd tevens ingezet als veerpont om personeel van SMN(of te wel : “de Nederland” ) zoals het in de wandelgangen werd genoemd, van en naar het CS en de Javakade te brengen. In de oorlog jaren is de Borneo naar Engeland gevaren om een aantal vluchtelingen alsmede de ‘papieren’ van de vennootschap in veiligheid te brengen. In de zestiger jaren kwam door toenemende concurrentie door het luchtvaartverkeer het personenvervoer door rederijen international onder druk. Dit was het moment dat de Nederlandse rederijen samengingen om in afgeslankte vorm te blijven overleven. De “ Borneo” ,belandde tenslotte op de slopershelling. Een dag voor aanvang van de sloop, werd door de fam. Meyn het schip gekocht, en daarmee een bestemming voor de recreatievaart gegeven. In Oktober 1996 is de “ Borneo” opgenomen in het register van het “Nationaal Varend Monument” (no: 60). In April 2004 werd de ‘Borneo” de ster in de nieuwe Amerikaanse film “OCEANS12”, waarvan de opnamens o.a in Amsterdam plaats vonden.(George Clooney, Brad Pitt, Julia Roberts). Gegevens: Werf Het Fort –Nieuwendam Te waterlating 21 September 1938 Opdrachtgever N.V.Stoomvaart Maatschappij Nederland Motor(no 8808) Kromhout 2H2- 60pk Keerkoppeling Kromhout Schroef 3 Blads brons LIPS(doorsnede 100cm) Max laadvermogen 10 ton Gewicht 31 ton Waterverplaatsing 39.750 m3 tot 50.060 m3 Laadhoogte 21 cm Meetbrief D.D. 29-09-1938 no-10023 Letters : A 23745(boeisel) Kadastraal nummer 4560 B-Amsterdam Euronummer 2004560 Lengte 16.50 m Breedte 4.20 m Diepte 1.30m
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: juni2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
16 m 50 cm 4 m 20 cm 1 m 30 cm 40,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout 2H2 1938