VL20 - De vrouw Johanna

Details over het schip VL20 - De vrouw Johanna, BHS nummer 14141


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14141 VL20 - De vrouw Johanna Garnalenkotter ijzer in 1912 Czaar Peter Zaandam
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Haringvliet/IJsselmeer/Waddenzee vracht later visserman Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
Van 1912 tot 1950 functioneerde dit schip als motorvrachtschip ‘Assistent’ met een Industrie-motor van 36 pk.

In 1950 is het omgebouwd tot visserman, genaamd ‘NB1 – Assistent’ voor de visserij in de Haringvliet en omstreken vanuit Nieuw Beijerland.
Het werd gebruikt als fuikenvisser en ankerkuiler. Bij het fuikenvissen lag het schip voor anker en gingen ze met een bijbootje de fuiken ophalen en uitzetten. Bij het ankerkuilen zetten ze naast het schip netten uit met boven het net meestal 2 of 4 buizen (het net zit hieraan bevestigd) die dan door de stroom een soort kuil vormt, waar de vis in zwemt. Men noemt het ook wel raamkuilen door de raamachtige vorm van het net.

In 1985 is het schip verkocht naar Stavoren en kreeg de naam ‘ST20 – Auke Senior’. Vanaf dat moment werd het als garnalenkotter gebruikt voor de visserij op het IJsselmeer en de Waddenzee.

In 1990 is het schip uit de visserij gehaald en kreeg de naam ‘ST20 – Elizabeth’.
Sinds 2004 heet het schip ‘VL20 – De Vrouw Johanna’ en wordt het als pleziervaartuig gebruikt.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Als Visserman
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding de NB1 assistent op weg naar de fuiken
Gemaakt op/in: tussen 1950 en 1985
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
20 m 28 cm 4 m 27 cm 1 m 80 cm 26,339 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2575 V Amst 1951”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
2575 V Amst 1951 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8189 b g 1997”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
8189 b g 1997 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2513 B Amst 1950”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
2513 B Amst 1950 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Scania Vabis D8 1978 1985
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Industrie Overig 1912