Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14141 |
VL20 - De vrouw Johanna |
Garnalenkotter |
ijzer |
in 1912 |
Czaar Peter |
Zaandam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Haringvliet/IJsselmeer/Waddenzee |
vracht later visserman |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Van 1912 tot 1950 functioneerde dit schip als motorvrachtschip ‘Assistent’ met een Industrie-motor van 36 pk.
In 1950 is het omgebouwd tot visserman, genaamd ‘NB1 – Assistent’ voor de visserij in de Haringvliet en omstreken vanuit Nieuw Beijerland.
Het werd gebruikt als fuikenvisser en ankerkuiler. Bij het fuikenvissen lag het schip voor anker en gingen ze met een bijbootje de fuiken ophalen en uitzetten. Bij het ankerkuilen zetten ze naast het schip netten uit met boven het net meestal 2 of 4 buizen (het net zit hieraan bevestigd) die dan door de stroom een soort kuil vormt, waar de vis in zwemt. Men noemt het ook wel raamkuilen door de raamachtige vorm van het net.
In 1985 is het schip verkocht naar Stavoren en kreeg de naam ‘ST20 – Auke Senior’. Vanaf dat moment werd het als garnalenkotter gebruikt voor de visserij op het IJsselmeer en de Waddenzee.
In 1990 is het schip uit de visserij gehaald en kreeg de naam ‘ST20 – Elizabeth’.
Sinds 2004 heet het schip ‘VL20 – De Vrouw Johanna’ en wordt het als pleziervaartuig gebruikt. |
|
Illustraties: |
|
Als Visserman
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
de NB1 assistent op weg naar de fuiken Gemaakt op/in: tussen 1950 en 1985
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
20 m 28 cm |
4 m 27 cm |
1 m 80 cm |
– |
26,339 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2575 V Amst 1951” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2575 V Amst 1951 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8189 b g 1997” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
8189 b g 1997 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2513 B Amst 1950” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2513 B Amst 1950 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Scania Vabis |
D8 |
– |
1978 |
– |
1985 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Industrie |
– |
– |
– |
Overig |
1912 |
– |
|